Buitenlands Wegdamnieuws: Janine ten Heggeler vanuit Zuid Afrika

Wegdamnieuws is bezig met een serie over Hengeveldse jongeren, die voor langere tijd in het buitenland verkeren. Vandaag Janine ten Heggeler, onder andere verzorgster van WVV 1.
Woensdag 16 augustus ben ik vertrokken richting Kaapstad samen met Laura Asteleijner (Almelo), Anke Koerssen (Sibculo) en Paula Spoolder (Nijverdal). We kennen elkaar al drie jaar en hebben de eerste twee jaar bij elkaar in de klas gezeten op de opleiding fysiotherapie. Het leek ons een hele uitdaging om samen naar Kaapstad te gaan om stage te lopen in het Groote Schuur ziekenhuis. Allemaal op verschillende afdelingen. Het Groote Schuur ziekenhuis is een groot, door de overheid gefinancierd, academisch ziekenhuis en dit betekent dat er veel arme mensen komen die de zorg zelf niet volledig kunnen betalen.

Groote Schuur Ziekenhuis

Ik ben begonnen op de orthopedie afdeling (nieuwe knieën, heupen, breuken, etc.) en hier heb ik één week gewerkt. Na deze week kwam mijn begeleidster terug van vakantie en ben ik in de tweede week begonnen aan een neurologieblok van zes weken. Afgelopen week heb ik die afgerond.

Het ziekenhuis is heel bijzonder te noemen, omdat alles heel anders is dan in Nederland. Om te beginnen de patiënten: in de orthopedieafdeling zou je er niet raar van moeten opkijken, dat je iemand vastgebonden ziet liggen in bed met politie in zijn kamer. Ook zie je af en toe iemand door het ziekenhuis lopen met kettingen om zijn enkels en polsen en een paar agenten die ernaast lopen. Ja, dit beeld kun je vergelijken met dat wat je kent van een echte crimineel uit een film. Er liggen hier zeer veel patiënten die zijn neergeschoten, neergestoken, aangereden, een ongeluk hebben gehad met de auto en zelfs patiënten die voor de trein of uit de trein zijn gegooid.

Bijna iedereen heeft een drain, omdat er veel gevallen van sepsis (bloedvergiftiging) voorkomen. Alle patiënten dragen een ziekenhuisschort, waarvan de meesten geen ondergoed dragen. De zusters kennen geen tempo en doen alles in hun eigen tijd. Je kunt wel nagaan wat voor geurtjes dat met zich meebrengt. Op de neurologie afdeling zie ik veel patiënten die een beroerte hebben gehad. Dit komt hier op veel jongere leeftijd voor, dan dat wij in Nederland gewend zijn. Ik zie veel mensen tussen de 30 en 50 met ernstige symptomen. Dit is soms wel even schrikken! Dat het hier op veel jongere leeftijd gebeurt, is omdat de mensen veel te ver moeten reizen voor medicijnen, ze doorverkopen of gewoonweg de kennis niet hebben waarom ze medicijnen moeten gebruiken.

Kaapstad in het donker

Elke dag is het weer een verrassing welke nieuwe patiënten je krijgt en dit vind ik een hele grote uitdaging. Ik vind dat ik veel waardering van de patiënten terugkrijg na een behandeling! En dat is natuurlijk altijd fijn!! Ook had ik een hele lieve en zorgzame begeleidster (Samantha). Ze staat altijd voor me klaar als ik hulp nodig heb bij een patiënt en ze heeft goede tips voor in het weekend, dus dat zit helemaal goed! Nu een weekje vakantie en daarna nog weer het volgende blok van 5 weken op de orthopedieafdeling.

De tijd gaat hier echt super snel! Dit komt ook, omdat we al heel veel gedaan hebben naast 5 dagen stage per week. Op17 augustus zijn we ’s ochtends geland in Kaapstad en opgehaald door Karin (bij haar reisorganisatie zijn we aangesloten en zij heeft een kamer voor ons geregeld). Een paar boodschapjes gehaald, nieuwe simkaart, ID-kaart van de universiteit en een tour gekregen door de omgeving. Helemaal klaar voor de start! Een kleine samenvatting van de dingen die we tot nu toe gedaan hebben:

Dansen in Kaapstad

- Twee dagen met de hop-on hop-off bus rondgereden en alle tours gedaan die er te doen waren in en rondom Kaapstad.
- Een rondleiding en wijnproeverij gedaan op Groot Constantia.
- Shoppen in Waterfront, Canal Walk, outletcentrum en een paar leuke, kleine winkeltjes door de stad heen. Ze kennen hier geen winkelstraten, maar alles zit in grote centra.
- Gebraaid! Heerlijk! Het is een bbq, waarbij mensen hun eigen drinken en eten meenemen en je in een grote groep samen gaat eten! Super gezellig!!
- Een retourtje gekocht en met de trein naar het centrum gegaan (doen we dus nooit weer!).
- Plaatselijke marktjes bezocht, zoals Old Biscuit Mill, Hout Bay en Green Market Square.
- De Tafelberg beklommen! Dit was best wel afzien, want we hadden meteen de meest steile route gekozen en we waren te laat begonnen. Oeps!
- Mobiel verloren in een uber! Duurde even en koste wat (350 rand), maar heb hem terug gekregen. We hebben sinds drie weken geleden een auto gehuurd, zodat we veel kunnen veel en gemakkelijker kunnen rondreizen.

- Hermanus bezocht en overnacht in een heel leuk en schattig guesthouse! En een boottocht gedaan om walvissen te spotten.
- Naar de bioscoop geweest! Een hele ervaring op zich om naar een typische vrouwenfilm (Girls Night Out) te gaan en hierbij tussen allemaal zwarte vrouwen te zitten. Het was alleen al hilarisch en geweldig om naar de reacties van de mensen om je heen te luisteren. De popcorn is hier trouwens absoluut niet lekker! Ze kennen hier alleen rare smaakjes die over de popcorn heen kunnen.
- Westcoast National Park. Een paar velden met heel veel bloemetjes gezien, 4 struisvogels, een giftige slang en veel flamingo’s.
- Robbeneiland. Gaaf en interessant om gezien te hebben, maar absoluut niet zo bijzonder.
- Nu twee keer gesurft in Muizenberg, heel leuk en het gaat steeds beter! Super gaaf om te doen!
- Een auto gehuurd en links gereden en ook gelijk heel vaak de hellingproef moeten doen.. Dat was even zweten, maar gaat nu helemaal goed en voelt het niet eens meer raar om links te rijden!
- Kirstenbosch bezocht. Een botanische tuin, met veel verschillende bloemen en planten die in Zuid-Afrika bloeien.
- Kaap de Goede Hoop en Cape Point. Hier hebben we bavianen, dassies, struisvogels en een mega schildpad gezien. Ook een zebra op 5 meter afstand, die steeds dichterbij kwam!
- Boulders Beach heel veel pinquïns gezien.
- Lion’s Head beklommen en op de top de zonsondergang gekeken.
- De 12 apostelen beklommen, dat is een bergtop achter de Tafelberg. Deze was zo stijl en gevaarlijk op een punt dat we echt om moesten draaien en weer omhoog moesten klimmen om een andere route te zoeken naar beneden..
- Voetbalwedstrijd bezocht Ajax Cape Town – Cape Town city. Dit is de derby in Kaapstad.
- Het Hartmuseum bezocht bij het ziekenhuis. In het Groote Schuur ziekenhuis is de eerste harttransplantatie gedaan en dit konden we natuurlijk niet overslaan om een bezoekje aan te brengen!
- Paardrijden op het strand in Noordhoek.
- En al veel barretjes bezocht om drankjes met hele gezellige mensen te doen!

Wij vermaken ons hier heel goed en dat zullen we vast nog blijven doen! Na onze stage gaan we nog 4 weken rondreizen door Zuid-Afrika. Ik zie jullie allemaal 12 december weer!

Heeeeeel veel liefs,

Janine

"Veel barretjes bezocht om drankjes met hele gezellige mensen te doen!"

Paardrijden op het strand in Noordhoek

Walvissen spotten

Bovenop de Tafelberg

West Coach National Park

Zonsondergang Lion Head

Ajax Cape Town – Cape Town city. Dit is de derby in Kaapstad.