Aanleg houtengeleiderail tussen Hengevelde en Bentelo

 
Wie ’s morgens richting Bentelo rijdt maakt een grote kans om plotseling tot stilstand te komen voor een heus verkeerslicht. Waar is men daar eigenlijk mee bezig? De provincie Overijssel gaat over tot het plaatsen van 9 kilometer geleiderail en het weghalen van zo’n 100 bomen, die te dicht langs de rijbaan staan en de N 740 is daar onderdeel van. Deze houten geleiderail is met name geschikt voor buitengebieden en 80 kilometer wegen.

Door de gecombineerde constructie is aanzienlijk minder staal nodig dan bij traditionele geleiderail. De provincie Overijssel heeft de locaties onderzocht waar relatief veel ongevallen met bomen plaatsvinden. Langs veel provinciale wegen bevinden zich van oudsher bomen in de bermen. Deze staan op veel locaties dicht langs de rijbaan. Vooral in bochten levert dit verkeersonveilige situaties op. De geleideconstructie is een rail met een kern van staal en een buitenkant van hout. Hierdoor is deze goed in te passen in een landelijke omgeving. Bij een botsing wordt de auto opgevangen, waardoor ernstig letsel wordt voorkomen. Ook motorrijders worden beschermd door het plaatsen van een doorgaande balk onder de geleiderail. Deze balk vangt de motorrijder op, mocht deze uitglijden en in de rail schuiven. Op deze aanvullende voorziening is positief gereageerd door onder andere de Motorrijdersbond, die zich inzet voor de veiligheid van de motorrijders in de provincie.
De provincie Overijssel is naar eigen zeggen de eerste provincie in Nederland die op deze schaal met deze maatregelen ernstige ongevallen probeert te voorkomen.