Hoe ‘gratis voor beginners’ dé manier werd om alle online diensten te proberen

Tegenwoordig vinden steeds meer van onze aankopen online plaats. Dit geldt voor het kopen van producten, het consumeren van media en zelfs het afnemen van diensten die van oudsher in de fysieke wereld verleend worden. Billboards, reclames in bushokjes en testers in de supermarkt hebben plaatsgemaakt voor gerichte reclames op sociale media en gratis proefabonnementen. Dit biedt vele voordelen voor de consument, mits hier verstandig mee wordt omgegaan. In dit artikel bespreken we de verborgen kosten van gratis producten, en de opkomst van online freebies. 

Waarom online winkels en dienstverleners cadeautjes uitdelen

Waar de gemiddelde Nederlander 15 jaar geleden nog regelmatig naar een videowinkel ging om de nieuwste DVD’s te huren, vindt vrijwel al onze mediaconsumptie in 2025 online plaats. Maar ook andere sectoren zoals de kansspelbranche focussen zich steeds meer op online aanwezigheid, en passen hun marketing strategie hierop aan. 

Dit levert echter een groot probleem op voor de consument: het is lastig om de waarde van een digitale dienst in te schatten, aangezien je deze niet in je handen kan houden. Om de consument gerust te stellen bieden vrijwel alle online dienstverleners tegenwoordig gratis proefversies van hun product aan.

De meeste grote streamingdiensten zijn gratis te proberen, en platformen zoals Dropbox en Spotify bieden een ‘freemium’ versie aan die te gebruiken is met bepaalde beperkingen zoals advertenties. 

In de kansspelbranche kunnen spelers aanbieders testen door middel van welkomst promoties. Bij een online casino met gratis startgeld krijgen spelers die een account aanmaken bijvoorbeeld een tientje gratis speeltegoed zonder een storting te voltooien.

Dit gulle beleid lijkt zijn vruchten af te werpen: na een succesvolle proefmaand sluiten veel consumenten namelijk een abonnement af. Het aanbieden van gratis proefversies lijkt dus in eerste oogopslag voor zowel de consument als de bedrijfssector voordelig. 

Gratis diensten blijken onweerstaanbaar

Maar naast simpelweg het testen van een dienst of product zijn er nog meer redenen waarom we een gratis proefabonnement of rondje in het casino niet aan ons voorbij kunnen laten gaan. 

Fear of missing out speelt een grote rol in ons koopgedrag. Doordat er tegenwoordig zoveel verschillende producten, online diensten en abonnementen op de markt zijn, wordt het maken van keuzes steeds lastiger.

Het is niet mogelijk om je overal op te abonneren, maar tegelijkertijd willen we eigenlijk niets mislopen. Hier spelen gratis proefabonnementen perfect op in.

Ook in de retailsector worden promoties zoals gratis verzending vanaf een bepaalde bestellingswaarde gebruikt om consumenten het idee te geven dat meer afnemen voordelig is. 

De kosten van gratis

Je kan je afvragen of er eigenlijk wel iets bestaat zoals een compleet gratis product, in de werkelijkheid zit er namelijk vaak een addertje onder het gras. Bedrijven die Freemium abonnementen aanbieden, verzamelen jouw data om het product te verbeteren. In het ergste geval kan dit bedrijf zelfs je data doorverkopen.

Proefabonnementen kunnen ook misleidend zijn. Bij sommige aanbieders geef je namelijk al je betalingsinformatie door tijdens het afsluiten van een proefabonnement. Als het abonnement na een maand niet stopzet, kan dit voor extra kosten zorgen.

Toch blijft het afnemen van gratis diensten het waard voor de meeste consumenten, en als je hier verantwoordelijk mee om gaat heeft een proefabonnement eigenlijk alleen maar voordelen.