Hoe voetbalclubs digitale innovaties gebruiken om fans te betrekken

Voetbalclubs wereldwijd doen steeds meer hun best om fans op actieve wijze bij de club te betrekken. Menig Nederlandse voetbalclub biedt exclusieve trainingsbeelden, live updates en interviews aan op hun eigen website. Sommige internationale teams bieden zelfs exclusieve lidmaatschappen en fan tokens aan, waardoor fans mogen meestemmen over belangrijke beslissingen. Dit is hoe voetbalclubs nieuwe technologieën inzetten om de band met supporters te versterken.

Blockchain technologie: exclusieve NFT’s, fan tokens en seizoenskaarten kopen met crypto

Cryptovaluta en blockchain technologie zijn misschien wel de meest spraakmakende technische ontwikkelingen van de afgelopen 10 jaar. Alhoewel digitale munten over het algemeen gewantrouwd werden door grote bedrijven, beginnen ook veel voetbalclubs erachter te komen dat dit revolutionaire betaalmiddel voorlopig nergens heen gaat.

Clubs zoals FC Barcelona, AC Milan en PSG werken dan ook samen met Socios.com om exclusieve ‘fan tokens’ aan te bieden. Fan tokens werken, net zoals populaire cryptomunten zoals Bitcoin, via blockchain technologie. 

Fans die tokens van een club bezitten mogen meestemmen over zaken zoals de kleuren van de tenue of welke nummers er worden gedraaid tijdens een thuiswedstrijd. Net zoals andere digitale munten, kunnen deze ook verhandeld worden.

Fan tokens zijn niet het enige voorbeeld van het gebruik van crypto technologie binnen de voetbalwereld. Sportbet.io, een van de bekendste crypto en bitcoin casino’s, is sponsor van São Paulo en Southampton. Daarnaast bieden Manchester City en Juventus NFT’s aan als exclusieve verzamelitems voor fans.

In 2021 kwam het nieuws naar buiten dat Fortuna Sittard de eerste Nederlandse club met een fan token zou worden. Deze munt, die $FOR moet gaan heten, is echter nog niet op de markt, tot grote teleurstelling van veel fans.

Feyenoord, dat het Nederlandse crypto platform Knaken als partner heeft, is de eerste Nederlandse club waar seizoenskaarten kunnen worden gekocht met cryptovaluta vanaf seizoen 2024-2025. 

NFT’s en fan tokens zijn voor voetbalclubs buitengewoon geschikte middelen om fans meer te betrekken  en tegelijkertijd een extra zakcentje te verdienen.

Fan interactie in het digitale tijdperk: live streams en virtuele meet-ups

Steeds meer voetbalclubs zetten (sociale) media platformen in om hun fans te bereiken en op ongewone wijze te betrekken bij het clubbelang. Live streams, live uitzendingen die plaatsvinden op Twitch, Youtube of Instagram, zijn buitengewoon populair onder zowel Nederlandse als internationale clubs. 

Via Feyenoord One, de gloednieuwe streamingdienst van onze favoriete club, kunnen fans bijvoorbeeld exclusieve interviews, trainingsbeelden en nieuwsreportages bekijken. PSV, AZ en Ajax bieden vergelijkbare streaming mogelijkheden aan, die te vinden zijn op de website van de club.

Live streams zijn voor voetbalclubs een laagdrempelige en effectieve strategie om fans naar de website van de club te trekken. 

De relatie tussen supporters en voetballers wordt daarnaast meer uitgediept door virtuele meet ups, alhoewel dit in Nederland nog niet erg veel voorkomt. PSG organiseerde in 2023 bijvoorbeeld een online meetup waar 1000 fans aan mee konden doen. 

Juventus ging in 2023 zelfs een partnership met Snapchat aan om fans via augmented reality in staat te stellen een foto te maken in het tenue van de club.