“Ie hebt de moond bie oe…”
Zo luidt het gezegde van m’n opa. Als ik twijfel en mezelf afvraag of ik ‘er wel naartoe zal gaan’… stimuleer ik mezelf door zijn woorden te herhalen: ‘Ach,… ie hebt de moond bie oe.’ Het bezit van je stem gecombineerd met gezond verstand, hoort (meestal) tot de standaard uitrusting en we kunnen ze overal inzetten. Wat dan nog te vrezen?
Bij een ondernemersbijeenkomst waar ik bijna niemand ken, bekruipt me soms nog even een bang gevoel. Op wie zal ik afstappen? Zouden ze ‘t wel leuk vinden als ik erbij kom staan? En wat zal ik dan zeggen? Oplossing:
Zet je vriendelijkste glimlach op, kies een groepje en stel je voor… de rest gaat bijna vanzelf. Vaak ontstaan er leuke gesprekken. Je hoort waar andere ondernemers zoal mee bezig zijn. Het inspireert, je vertaalt een gesprek naar nieuwe kansen, je maakt een vervolgafspraak …. Of het gaat over voetbal. Ook leuk;-)
Met twee collega’s heb ik begin dit jaar een ondernemersnetwerk opgericht. Een bekend concept in een nieuw jasje. De formule bestaat uit het wekelijks geven van 60 seconden presentaties (ook wel elevatorpitch genoemd) en daarna een gerichte zoekvraag formuleren. Bijvoorbeeld: ‘ik zoek mevrouw Crispie van de afdeling communicatie bij de Chipsfabriek in Smithselo. Ik wil ’t met haar eens hebben over optimalisatie van hun website.’ Geheid dat er iemand opstaat en zegt: “Oh, die ken ik wel. Ik zal eens een balletje voor jou opgooien als ik haar één dezer dagen spreek…”
Nadat elke ondernemer en/of beslissingsbevoegde z’n 1-minuut-presentatie heeft gehouden, binnen een groep van zo’n 25 – 30 ondernemers, wisselen we contactkaartjes uit. Als je lid wordt van B2B Twente, beloof je om je netwerk open te stellen. Ook spreek je af, écht je best te doen voor de ander om hem in contact te brengen met iemand naar wie hij op zoek is. En heb je een keer iets anders op woensdagochtend, dan zorg je voor een goede vervanger namens jou.
Ons netwerk heet ‘B2B Twente’ en vindt elke woensdagochtend plaats van 9.00 – 10.30 uur bij Hotel de Zwaan in Delden. Bekende netwerken als BNI en PNG hanteren ook het concept waarbij van elke sector slechts één ondernemer kan aansluiten.
Als je deze vorm van ‘resultaatgericht netwerken’ wekelijks goed in praktijk brengt, is het een prima acquisitiemoment. Mij levert het veel interessante contacten op. Zo kom ik steeds weer bij nieuwe opdrachtgevers aan tafel die me uitdagende kansen bieden.
En ach, ondernemen is ook een beetje lef tonen, denk maar aan dat andere Twentse gezegde: … ‘Vaak bu’j te bange’….
Ellen te Riele,
www.Mail-me-nu.nl voor communicatieadvies, (SEO) tekst en training