‘Ik heb veel respect voor de geoliede machine genaamd de Petrusschool!’

Ze is nu een aantal weken werkzaam als directeur van de Petrusschool: Annemieke Bloemink. Wie is deze vrouw? Waar komt zij vandaan? Hieronder een interview met ‘onze’ Twentse dame die nuchterheid hoog in het vaandel heeft staan!

Wie is Annemieke Bloemink?
Ik ben geboren en getogen in Almelo met twee oudere zussen, maar ik zal gelijk veel Hengeveldenaren geruststellen: Ik ben FC Twente minded, ik heb jaren bij de TOS/Gouden Talenten gezeten van ‘Twente Enskede’ ha ha!
Ik woon op een soort van industrieterrein in Hengelo, mijn man heeft een bedrijf dat doet in zwembaden, whirlpools en sauna’s dat heet Topsun. Samen hebben we dit bedrijf opgebouwd en af en toe help ik mee als het erg druk is.
Samen met hem heb ik twee volwassen zoons. Beiden wonen niet meer thuis. Ze hebben allebei een eigen huis in Hengelo. Ook hebben we nog een hond waarmee ik met enige regelmaat in het bos van Twickel te vinden ben.

Na de basisschool ben ik naar de Erasmus HAVO gegaan in Almelo en vervolgens richting de PABO in Hengelo. Zo kwam ik op mijn 20e in Hengelo te wonen en ben er nooit meer weggegaan. In 1991 ben ik begonnen als leerkracht op verschillende scholen, waarbij ik in de jaren daarna alle groepen heb doorlopen.
Vervolgens ben ik na enkele jaren intern begeleider en locatieleider geworden. In 2005 ben ik voor het eerst als directeur aan de slag gegaan.

Wat zijn de grootste verschillen met Daltonschool Hengelo Zuid waar je werkzaam was, in relatie tot de Petrusschool
Ik denk dat naast verschillen het op alle scholen waar ik ooit heb gewerkt altijd VOOROP heeft gestaan dat het welzijn en de ontwikkeling van kinderen het allerbelangrijkste is. Daltonschool Hengelo Zuid is een Daltonschool die op een andere manier lesgeeft maar ook een hele andere populatie heeft dan de Petrusschool. Kinderen in een stad hebben een hele andere leefwereld en zijn vaak mondiger.
In Hengelo zijn er meer kinderen van allochtone afkomst is. In dit geval veelal leerlingen van Turkse en Marokkaanse afkomst. Verschillen waren er zeker. Er wordt minder voorgelezen in de Nederlandse taal, veel ouders beheersen de Nederlandse taal niet zo goed. Dat maakt dat de leerachterstand die zo ontstaat vaak moeilijk in te halen is, uitzonderingen daargelaten. Ook zie je meer armoede en andere problematiek bij ouders en bij een aantal leerlingen in Hengelo. Maar vergeet niet: Deze kinderen zijn net zo enthousiast en leergierig!

Hoe ga je om met het lerarentekort?
Een echt lerarentekort speelt hier niet voor de formatie van de groepen, maar we merken het wel bij ziekte of zwangerschap. Vervanging vinden is dan wel eens lastig. Binnen de Stichting Keender speelt dit ook op andere scholen. Daar zijn we als Stichting ook zeker wel mee bezig. Tijdens directievergaderingen denken we na over goed werkgeverschap. Hoe maken we ons zelf als werkgever aantrekkelijk dat leerkrachten voor ons gaan kiezen. Wat kunnen wij (meer) bieden dan de andere schoolbesturen? Natuurlijk verkoopt de Petrusschool zichzelf! Wie wil daar nu niet werken?

Op de Petrusschool staan nagenoeg allemaal vrouwen voor de klas, mag je bij een volgende sollicitatie openlijk je voorkeur uitspreken?
Bij gelijke geschiktheid mag je zeker voorkeur uitspreken, maar er reageren niet altijd mannen op een vacature. Er zijn er gewoon minder. Dat begint al bij de PABO waar steeds minder mannen zich melden. Vroeger kon je een keuze maken tussen K.L.O.S. (Kleuter Leidster Opleiding School) of Pedagogische Academie (PA) maar dat is al heel lang niet meer zo. Nu moet iedereen inzetbaar zijn van groep 1 tot en met groep 8. Dan haken veel mannen af. En hoe aantrekkelijk is en baan in het onderwijs nu eigenlijk?
En om een vergelijking te maken: Als je voor een andere hbo-opleiding kiest als bijvoorbeeld technisch ingenieur, dan verdien je gelijk veel meer.
En niet te vergeten: als je ongeveer 22 bent word je leerkracht, maar op je 62e ben je dit meestal nog. Zo heel veel doorgroeimogelijkheden zijn er niet in het onderwijs. Laten we het maar een roeping noemen, een baan als leerkracht.
Het (weer) aantrekkelijk maken voor mannen (en ook vrouwen) van ons prachtige vak is ook iets dat zeker de aandacht heeft in directievergaderingen en overleg met Saxion Deventer en Enschede.

 

Hoe zijn de eerste weken op de Petrusschool verlopen en wat is je opgevallen?
Dat hier zo’n goede sfeer hangt en enorm veel vakmanschap ! Een meer dan betrokken ouderraad en een geweldig team. Ik voel hier van alle kanten veel respect voor elkaar, bij de kinderen onderling ook. Maar ook zeker bij de ouders, dat heb ik wel eens anders meegemaakt. Landelijk zijn er bijvoorbeeld allerlei pestprotocollen ingezet, ik heb hier van pestgedrag nog niets gemerkt! Daar zal de kanjertraining ook aan bijgedragen hebben, het loopt hier echt als een geoliede machine. Het team heeft de zaakjes heel goed voor elkaar, de leerdoelen worden gehaald en er is heel veel aandacht voor het welzijn van de kinderen. Heel mooi om te zien en mee te maken.
Het leukste moment was dat er een leerling bij me kwam en zei “Ik heb zo’n zin in het hakselweekend! Opa en oma komen!” Dat soort kleine dingen ontroerd mij dan, geen gezeur over een IPad of mobiele telefoon maar deze kleine dingen, geweldig! Daarbij weet ik nu dus ook wat hakselen is. Zelf ik kan dus nog een en ander leren op de Petrusschool.

Waar ligt jouw kracht als directeur?
Ik denk dat ik door mijn uiteenlopende ervaringen, goed kan luisteren naar dit team en samen met hen ga kijken wat deze school nodig heeft. Ik moet hier gelijk bij zeggen: Ik kwam in een gespreid bedje! Dineke Hek had de zaken goed voor elkaar hier. Het gebouw staat er goed bij, de schoolprestaties zijn bovengemiddeld en het team staat als een huis.
We gaan vasthouden wat er goed gaat en geen “gekke” dingen doen omdat er nu een nieuwe directeur is.
Na een periode van Corona richten we ons nu vooral op het “gewone” lesprogramma en functioneren in de groep. We pakken de draad weer op en daar waar nodig geven we even gas bij om weer op koers te komen.
We gaan ons oriënteren op een nieuwe rekenmethode, de oude is aan vervanging toe. De Kanjertraining gaan we opfrissen en ook aan de slag met workshops voor de hele school.
Het vizier zal de komende jaren ook komen te liggen op de digitale kant zoals bijvoorbeeld de aanschaf en inzet van chromebooks. Dankzij een bijdrage van de ouderraad hebben we er inmiddels een flink aantal kunnen aanschaffen en kunnen we ze de komende periode ook gaan gebruiken. Hoe we dat precies gaan vormgeven en bij welke vakken wel/niet is iets voor de langere termijn, maar wel iets waar we heel veel zin in hebben.

Wat zou je andere directeuren mee willen geven?
Genieten van je werk en van de kinderen! Het mooie zien in je collega’s en de mensen stimuleren om zich te ontwikkelen. Maar ook om als school door te ontwikkelen en daarbij niet uit het oog verliezen dat het om de kinderen gaat.

In maart 2014 zei je voorgangster op Wegdamnieuws: “Als directeur van basisschool de Albatros heb ik veel aandacht voor onderwijskundige ontwikkelingen, personeelsbeleid en kwaliteitszorg. Samenwerken met alle geledingen (leerlingen, leerkrachten, ouders en externen) in een harmonieuze sfeer vind ik hierbij heel belangrijk.”
Wat zijn jouw speerpunten de komende jaren?
Dat zal niet zoveel verschillen dat de punten die Dineke heeft benoemd destijds. Maar wat ook steeds belangrijker wordt is de digitale geletterdheid en omgang met de sociale media.
De opbrengsten van het leerproces op peil houden is ook zeker een belangrijk speerpunt. Maar wel graag allemaal op een nuchtere en realistische wijze die ook daadwerkelijk bij ons past.

 

Hoe zijn de eerste maanden verlopen als directeur van de Petrusschool?
Goed! Het voelde als en warm welkom, mede door de goede overdracht van mijn voorganger Dineke Hek. Het kost even tijd om je weg te vinden, maar ik heb al aardig mijn weg gevonden.
Ook binnen de Stichting Keender ben ik heel goed ontvangen en kan ik rekenen op hulp als ik dit nodig heb. Er is natuurlijk veel energie gaan zitten in het leren kennen van heel veel nieuwe mensen en al hun namen. Ik schiet al aardig op! Ik heb kennisgemaakt met de MR, de OR, de kerk, Sandra Veehof mensen van Keender en andere externen. Al met al heb ik veel respect voor de geoliede machine genaamd de Petrusschool! Die snertactie bijvoorbeeld, al die ouders die van de partij waren! Super! En nog erg lekker ook!

Wat wil je verder nog kwijt?
Ik hoop nog jaren werkzaam te mogen zijn Op de Petrusschool en samen met het team, kinderen en ouders te kunnen doorgaan op de ingeslagen weg maar dan zonder Corona. Zo jammer dat de kerstmarkt weer niet door kan gaan. Ik heb daar zulke mooie verhalen over gehoord en kon dan ook niet wachten om het zelf mee te maken, zo jammer allemaal. Gelukkig komt er wel een radioshow voor in de plaats!

“Ja! Die foto mag je er wel bijzetten! Daar staan wij allemaal achter!” (Zie onder)