Situatie onderwijs blokkeert de Goorsestraat in Hengevelde

Zo'n 450 scholen in het primair en voortgezet onderwijs in Overijssel, Gelderland en Flevoland gaan donderdag en vrijdag dicht. De Petrusschool in Hengevelde niet! Goed onderwijs, nu en in de toekomst! Daarvoor voerden de leerlingen, leerkrachten en ouders van de Petrusschool actie. Vanochtend was er een optocht van alle leerlingen en leerkrachten door Hengevelde. Een tocht met vele versierde karren, stepjes, trapauto’s en actieborden. (ZIE DIT FILMPJE)
Directeur Dineke Hek: ”In de klassen is deze week uitgebreid gesproken over de reden van de acties. De leerlingen hebben met die informatie protestborden gemaakt. De teksten zijn veelzeggend:

• Geld = nodig voor onze toekomst!
• Onze school is Top, dat willen we zo houden
• Arie, haal ons uit de penarie
• Wij willen allemaal dat de klassen klein blijven
• Enz.
In de groepen hebben leerlingen ook brieven opgesteld en filmpjes en powerpoints gemaakt. Deze mailen zij allemaal naar de woordvoerders onderwijs in de Tweede Kamer. Iedereen is heel benieuwd naar de reacties.
 
 
Vandaag en morgen geven ouders lessen. Zij hebben het lef om de uitdaging aan te gaan. De eerste ervaringen zijn positief. De ouders en kinderen vinden dit lesgeven erg leuk, maar ook behoorlijk pittig. De aandacht verdelen over ongeveer 25 kinderen valt niet altijd mee. Het is voor de deelnemende vaders en moeders toch meestal heel wat anders, dan datgene wat ze normaal doen in hun werk. Ook een pauze met vrijwel alleen vrouwen aan tafel is soms wel even wennen. 
De leerkrachten gebruiken de tijd die door de inzet van deze ouders vrijkomt voor diverse administratietaken. De werkdruk voor hen wordt op deze manier even wat verlicht.
 
Het team hoopt dat al deze acties leiden tot een verandering in het beleid voor het onderwijs. De leerkrachten van de Petrusschool willen een beleid, dat gericht is op de toekomst. Een toekomst, waarin het vak van de leerkracht positief gewaardeerd wordt, waarin leerlingen les krijgen van goede, gemotiveerde en betrokken leerkrachten die niet lijden onder teveel werkdruk en een toekomst zonder lerarentekort.
 
Er zijn structurele investeringen in het onderwijs nodig om de problemen op te lossen. Het lerarentekort is op dit moment het grootste probleem. Een probleem dat zonder ingrijpen en investeringen de komende jaren in het primair en voorgezet onderwijs alleen maar verder toeneemt. Dat trekt een zware wissel op de kwaliteit van het onderwijs.
De leraren zijn het zat, ze willen met hun actie aantonen dat ze het onaanvaardbaar vinden dat het kabinet niet met grote structurele financiële middelen over de brug komt om goed onderwijs voor alle kinderen mogelijk te maken.