Schoolhondje Polly op de Petrusschool Hengevelde

Graag wil ik jullie wat vertellen over een nieuw gezicht op de Petrusschool in Hengevelde. Sinds dit schooljaar is er namelijk een hondje op de Petrusschool. Het is een hele kleine poedel, Polly genaamd, en het is de hond van mijzelf (juf Romy ter Elst).

Toen ik een tijdje ergens anders heb gewerkt dan op de Petrusschool heb ik kennisgemaakt met het principe schoolhond. Ik vond dat ongelooflijk leuk en interessant. Zodoende heb ik me meer verdiept in het hoe en waarom van honden op school.

Een hond in de klas wordt Animal Assisted Education (AAE) genoemd, ofwel dierondersteunend onderwijs. Er is al vele jaren onderzoek gedaan naar het belang van dieren in het onderwijs. Hieruit blijkt dat een hond in de klas (maar het kan ook een ander dier zijn) een positieve bijdrage levert aan het welzijn van kinderen. Het heeft een positieve invloed op het sociaal-emotioneel en cognitief functioneren. Zo blijkt dat een hond in de klas een positieve invloed heeft op de sfeer. Kinderen vinden het leuk om de hond te zien en er mee te spelen / werken. Hierdoor hebben ze meer interesse en motivatie en dat is positief voor hun leerprestaties. Het zorgt bovendien voor meer verantwoordelijkheidsgevoel en respect, want je moet goed zorgen voor de hond. Hierdoor kunnen kinderen meer zelfvertrouwen ontwikkelen. Kinderen praten vrijer en makkelijker tegen een hond. Het kan ook tot meer rust in de klas leiden en dat komt weer ten goede aan de concentratie, want een hond reageert direct op prikkels. Kortom, een hond in de klas heeft een positieve werking en tot nu toe heb ik dat ook gemerkt wanneer ik Polly meeneem naar school. De kinderen, Polly en ik vinden het geweldig. Polly brengt een lach op de gezichten. Veel kinderen zeggen me dat het lijkt of Polly altijd lacht en doordat ze een heel klein hondje is vinden kinderen haar ook erg schattig. Zelfs kinderen die angst hebben voor honden, kunnen makkelijker toenadering zoeken, omdat ze zo klein is, er zo knuffelig uitziet en erg lief is.

Er zijn een paar vereisten voor een hond in de school: Het moet een hypoallergene hond zijn in verband met allergieën. Het is belangrijk dat de hond rustig van aard is en het leuk vindt om met mensen / kinderen om te gaan. Verder moet er op school goed gelet worden op het welzijn van de hond.

In overleg met Ellen Bouwmeesters (directeur Petrusschool) zijn we dit schooljaar een pilot begonnen om uit te proberen hoe het gaat om Polly 1 tot 2 dagen per week mee te nemen naar school. Polly is de eerste schoolhond binnen stichting Keender.

Polly zou voor allerlei zaken ingezet kunnen worden op school, maar voor mij is de belangrijkste reden dat ze nog meer positiviteit en plezier brengt binnen school. Hoe blijer kinderen (mensen) zijn, hoe makkelijker het leren gaat. Een basisschool heeft als belangrijke taak kinderen vol zelfvertrouwen tot leren te laten komen en ik geloof dat Polly hier een steentje aan bij kan dragen!

Polly is gekoppeld aan mij en waar ik ben daar is Polly. Ik geef dit schooljaar aan twee groepen les en 1 dag per week is Polly in die groep. Andere groepen hebben Polly niet in de klas, maar zien haar geregeld in de school en op het plein en wie weet wat de toekomst ons nog gaat brengen.

Hoe gaat het tot nu toe als Polly een dag op de Petrusschool is: Ik heb gemerkt dat kinderen stralen als ze Polly zien en ik hoor geregeld in de gangen: “Wanneer komt Polly weer?” Polly is heel klein en loopt daarom niet de hele dag vrij rond in de klas. Voor in de klas bij het digibord hebben we een hele grote ren met een kleed en een bench waar Polly in verblijft. Op deze plek mogen kinderen omstebeurten voorlezen aan Polly of werken aan hun taak. Polly gaat dan gezellig naast het kind zitten of liggen, waardoor kinderen fijn en rustig kunnen werken. Polly loopt ook meerdere keren per dag door de klas. Het is een klein hondje en de kinderen weten dat ze dan op hun plaats moeten blijven zitten en rustig doorwerken. Zo trainen we uitgestelde aandacht en dat gaat super goed, want alle kinderen willen goed zorgen voor Polly. Twee keer per dag helpen kinderen mij met het uitlaten van Polly. We hebben dan mooie gesprekjes met elkaar. Wanneer Polly moe is slaapt ze in de bench. Alle kinderen weten al dat ze haar dan met rust moeten laten en niet naar haar toe mogen. Dit gaat super, de kinderen zorgen goed voor Polly. Ook maken we geregeld een grote kring al zittend op de grond, zodat Polly naar de kinderen kan lopen en ze kan snuffelen aan de kinderen en de kinderen haar kunnen aaien. De kinderen hebben al geleerd hoe ze Polly mogen aaien en welke signalen ze afgeeft als ze iets niet prettig vindt. In deze korte tijd merk ik al wat een groot verantwoordelijkheidsgevoel kinderen hebben naar Polly toe en hoe ze genieten van haar aanwezigheid. Polly brengt een lach in de klas!

Dit schooljaar ga ik nog een cursus schoolhond volgen. Hierin krijg ik informatie en ideeën hoe ik Polly nog meer kan inzetten op school en tijdens lessen. Deze cursus raadt ook boeken aan om te lezen, wat ik in de zomervakantie grotendeels al gedaan heb. Het gaat daarin vooral over het welzijn van de hond en signalen die de hond hierbij afgeeft. Want wat voor kinderen geldt, geldt ook voor honden, je komt pas tot leren als je je prettig voelt. Ik weet nu al beter waar ik op moet letten bij Polly en heb dit ook aan de kinderen geleerd. Op deze manier is Polly blij, zijn de kinderen blij en ben ik blij. Dat is nog eens fijn werken!

Veel groetjes van Polly en Romy