Mark ten Thije wint Crazy Car Crash in Bentelo
Mark ten Thije heeft de Autorodeo in Bentelo gewonnen! Waar hij in Hengevelde in de finale spectaculair over de kop ging, wist hij hier beslag te leggen op de eerste plek!
Het was de de 27e editie van de Crazy Car Crash in Bentelo! Er verschenen 120 rodeo auto’s en 50 banger auto’s aan de start. Per manche worden er 3 heats van 5 rondes gereden, hierbij verdienen de eerste 6 rijders die over de finish komen punten. De 2 beste rijders van elke manche zullen doorgaan naar de halve finale. Mark:
Een onverwachte overwinning in Bentelo
“Tot zaterdagmiddag 14.00 uur had ik nog helemaal geen startbewijs voor Bentelo. Ik had me er eigenlijk al bij neergelegd dat ik dit jaar niet mee zou doen. Jammer, want ook Bentelo is altijd een gave rodeo. Toch kwam er via via ineens een startbewijs beschikbaar. We hadden nog precies één uur de tijd om alles op te laden, in verband met andere verplichtingen. Met hulp van Dennis ten Thije en Imko Stortelder hebben we de crosswagen snel opgeladen en de bus volgegooid met gereedschap en onderdelen. Met zo’n voorbereiding gingen we zondag dan ook compleet zonder verwachtingen richting Bentelo.
De manches verliepen verrassend goed: de snelheid zat er prima in en de auto bleef heel.
• 1e manche: P2
• 2e manche: P1
• 3e manche: P1
Halve finale
“Daarna mocht ik door naar de halve finale. Ik startte vanaf de eerste rij en na een snelle start kon ik de koppositie vasthouden. Dat betekende dat ik als eerste een startplek mocht kiezen in de finale”.
Finale
“Ook de finale verliep goed. Dat blijft toch spannend, want daarin staan de snelste auto’s van de hele dag samen op één baan. Wederom was mijn start goed en ging ik als eerste de bocht in. Na vier rondes kwam ik een paar achterblijvers tegen; altijd een spannend moment, want je moet er wel heelhuids langs zien te komen. Na wat duw- en trekwerk wist ik P1 vast te houden en zo nam ik de Grote Prijs van Bentelo mee terug naar Hengevelde!”
Het allermooiste moment van de dag?
“Dat waren de kameraden en vriendinnen die in de stromende regen bleven zitten om de finale te kijken. Om dan de race winnend af te sluiten en het samen met hen te kunnen vieren; ja, dat is echt super!”
Of ik volgend jaar de titel ga verdedigen?
“Dat verwacht ik wel. Hopelijk kan ik dat met dezelfde auto doen. Maar eerst het rodeoseizoen heelhuids doorkomen, want het is nog niet voorbij!”
Schroot op volle toeren in Bentelo: spektakelstuk trekt volle tribunes
Een terrein vol gierende motoren, krakende motorkappen en dampende uitlaten: Bentelo stond zondag weer volledig in het teken van snelheid, botsingen en vermaak. Tijdens de Midzomerfeesten vond daar hét jaarlijkse spektakelstuk plaats waar het publiek massaal voor uitloopt: de Crazy Car Crash.
Wie denkt dat het hier om gestroomlijnde sportwagens gaat, heeft het mis. Op het terrein aan de Bentelosestraat denderden afgeschreven auto’s met flink wat karakter en schade over het zand. Rammen, ontwijken en vol gas door de bocht: het ging om lef, humor en een beetje gekte.
De Midzomerfeesten worden dit jaar voor de 102e keer georganiseerd, en traditiegetrouw knalt op zondagmiddag de adrenaline het feestterrein over. Met rook uit de motorkap en ducttape op de bumper streden coureurs in twee klassen: de Auto Rodeo en de Banger Race.
Niet alle wagens overleefden het geweld. Sterker nog: sommige bolides gaven al halverwege de geest, tot groot plezier van de toeschouwers. Maar dat hoort erbij. Want één ding is zeker in Bentelo: bij de Crazy Car Crash draait het niet om glimmend plaatwerk, maar om pure actie.
𝐖𝐈𝐍𝐍𝐀𝐀𝐑𝐒 𝐑𝐎𝐃𝐄𝐎 𝟐𝟎𝟐𝟓
Plek 1: Mark Ten Thije
Plek 2: Lars te Kiefte
Plek 3: Lars Franke
Ook dit jaar weer werd er een veteranen klasse gereden! Een klasse met
oud-deelnemers van de Crazy Car Crash Bentelo. Zij reden 3 heats, na deze
heats volgde een aparte finale voor de veteranen!
Winnaars Veteranen
Plek 1: Eric Loonen
Plek 2: Frank Ottink
Plek 3: Berthil Waanders
BANGER RACE
Ook dit jaar was er weer de Banger-race! Een spectaculaire variant op de autorodeo. Op een ovale baan van ca 400 meter lang moeten de bestuurders van de auto’s een vast aantal rondes rijden waarbij werkelijk alles is geoorloofd om elkaar uit de strijd te rijden.
De baan wordt omringd door een grondwal van ruim 1 meter hoog die ervoor moet zorgen dat de auto’s niet buiten de baan komen. Maar dit biedt ook de mogelijkheid voor de rijders om elkaar uit te schakelen door je voorganger met een hoge snelheid in de wal te drukken.
Aangezien deze “Bangers” nagenoeg allemaal meedoen om vooral voor veel spektakel te zorgen, is meedoen belangrijker dan winnen. Zoveel en zo hard mogelijk rammen op elkaar, daar gaan ze voor. Er zijn eervolle prijzen als “Best Wrecker, Most Destroyed car en Best Material”