Wijkagent waarschuwt voor ‘phishing-oplichters’
Wijkagent Jos Olde Daalhuis waarschuwt de inwoners van de Hof van Twente voor 'phishing bankpassen'. Oplichters proberen op slinkse wijze aan de pas te komen en vervolgens de rekening te plunderen. Phishing gebeurt zowel per telefoon als per e-mail. Men kan zich voordoen als betrouwbare instantie en wanneer u ter controle uw persoonlijke gegevens en beveiligingsgegevens invoert gaat het mis. Ook kan u gevraagd worden een nummer te bellen omdat anders uw rekening geblokkeerd wordt. Ook wordt soms gedaan alsof u een bankmedewerker aan de ljin hebt die u zogenaamd probeert te helpen.
Het is vaak moeilijk een phishing e-mail te onderscheiden van een echte betrouwbare e-mail. Toch zijn er kenmerken te noemen waaraan u een phishing e-mail kunt herkennen:
Gerenommeerde banken, creditcardmaatschappijen en andere legitieme bedrijven vragen u nooit per e-mail om persoonlijke gegevens zoals creditcardnummer of wachtwoorden.
Phishing e-mails spelen vaak in op uw angst opgelicht te worden, uw account kwijt te raken of op een andere dringende redenen om zo snel mogelijk te reageren.
Een phishing e-mail is meestal onpersoonlijk: de aanhef luidt bijvoorbeeld 'Beste klant'.
Maar let op: ook gepersonaliseerde e-mail kan nog steeds nep zijn!
Kijk op de website veiliginternetten.nl voor meer achtergrondinformatie over phishing en tips om uw computer te beveiligen. De waarschuwingsdienst is een dienst van de Nederlandse overheid.