Nepmedewerkers bank en belastingdienst weer actief in de Hof

Vriend-in-nood-fraude, helpdeskfraude of belastingdienstfraude: het aantal methoden waarmee oplichters proberen mensen geld afhandig te maken veranderen continu. Het aantal pogingen blijft echter gelijk. Immers: bij hoe meer mensen je het probeert, hoe groter de kans is dat er iemand toehapt.

De wijkagenten in de Hof van Twente waarschuwen al lange tijd om niet in dit soort trucjes te trappen, maar ondanks de vele aandacht die de gevallen krijgen in de media, regent het slachtoffers.

Afgelopen week was het in Delden weer op ten minste twee plekken raak. Zo werd op zaterdag 21 januari een inwoner van Delden slachtoffer van Bankhelpdeskfraude. Er werd gebeld door iemand die zich uitgaf als bankmedewerker. De inwoner werd hierbij ongeveer anderhalf uur aan de telefoon gehouden. Uiteindelijk werd er een geldbedrag buitgemaakt. Door de bank kon een deel van het geld terug worden gehaald.

Ook maakten meerdere inwoners melding van sms berichten die werden verstuurd door iemand die zich voordeed als medewerker de belastingdienst. In deze sms werd verzocht geld over te maken in verband met een schuld die deze bewoner nog open zou hebben staan. Wanneer het geld niet voor een bepaalde data overgemaakt zou worden, zou er een deurwaarder langs komen om spullen in beslag te nemen.

Politie: “Deze werkwijze wordt absoluut niet gehanteerd door de belastingdienst! Maak NOOIT geld over als u dit wordt gevraagd via Whattsapp of sms bericht. Vertrouwt u het niet, neem dan contact op met de politie.”

(bron: www.nieuwsuitdelden.nl)