Politie waarschuwt voor fraude middels ‘pas opstuur methode’

Een inwoner van Delden is op donderdag 5 januari tussen 13:30 uur en 14:00 uur het slachtoffer geworden van oplichters. De politie waarschuwt inwoners voor deze vorm van oplichting van onze gemeente hiervoor. Het gaat om de zogenoemde ‘pas opstuur methode’. De omvang van de schade is niet bekend.
De Deldenaar werd eerst telefonisch benaderd door iemand die vertelde van de bank te zijn. Even later de bankpas opgehaald door een man in pak. Nadat deze man de bankpas had ontvangen, reed deze weg in een zwarte Volkswagen Polo. Deze Volkswagen Polo is even later nog wel gezien, maar de persoon is niet aangehouden.

Wat is pas-opstuurfraude?

Pas-opstuurfraude begint altijd met phishing of bankhelpdeskfraude. Via een valse brief, e-mail, tekstbericht of aan de telefoon wordt u misleidt om uw betaalpas per post op te sturen of aan iemand af te geven. U wordt gebeld door iemand die zich voordoet als medewerker van de Rabobank, ING of een andere bank. Deze vertelt u dat er iets mis is met uw betaalpas. U wordt verzocht deze in een envelop op te sturen of men biedt aan het bij u op te komen halen.

Om aan uw pincode te komen, wordt u gevraagd deze per post, e-mail of via sms te versturen of wordt u gevraagd deze in te voeren op een (valse) website van uw bank of op uw telefoon; zogenaamd om in te loggen of om een nieuwe pincode aan te vragen.

LET OP!!! Er is geen enkele bank die op deze wijze werkt. Geef dus NOOIT uw bankpas af en geef ook NOOIT u pincode aan iemand die daar om vraagt!

In noodgevallen kan uw bank uw betaalpas op afstand blokkeren, daar hoeft u die betaalpas niet voor op te sturen of af te geven. Wanneer uw huidige betaalpas niet meer geldig is, ontvangt u automatisch een nieuwe betaalpas, daar hoeft u zelf niets voor te doen.

Voor meer informatie of andere oplichtingstrucs, kunt u kijken op de volgende website.

https://www.veiligbankieren.nl/fraude/pas-opstuurf…