Wederom verkeerscontrole Bentelosestraat

Deze keer waren de weggebruikers na de middag onderdeel van de radarcontrole en wel van 14.30 uur tot 17.25 uur. Waar de wetshandhavers normaliter de spits vermijden was menig forens aan de beurt gisteren aan de weg van Hengevelde naar Delden. Het aantal passanten bedroeg 1049 waarvan er 115 de maximum snelheid hebben overtreden. De hoogst gemeten snelheid was 89 kilometer per uur,vanaf 30 km/u te hard binnen en buiten de bebouwde kom, bepaalt het Openbaar Ministerie (OM) de hoogte van de boete.In Nederland wordt intensief op snelheid gecontroleerd. Snelheidscontroles vinden om drie redenen plaats.

Allereerst omwille van de verkeersveiligheid, want snelheid speelt een rol bij elk verkeersongeval. Het milieu is een tweede goede reden: hoe harder een voertuig rijdt, hoe hoger het brandstofverbruik, hoe meer CO2-uitstoot en hoe meer geluidsoverlast. De derde reden is mobiliteit. Files ontstaan minder snel als weggebruikers met ongeveer dezelfde snelheid rijden. Bovendien is de kans op ongelukken kleiner, en ook dat scheelt files: bijna 13% van de files is direct te wijten aan een ongeval.

Snelheid kan het verschil uitmaken tussen leven en dood. Voor automobilisten is de kans op overlijden bij een aanrijding met een snelheid van 80 km/uur bijvoorbeeld al twintig keer groter dan bij een snelheid van 30 km/u. Nog treuriger zijn de cijfers over fietsers en voetgangers. Bij aanrijdingen met een snelheid van slechts 35 km/u komt 5% van de fietsers of voetgangers om het leven. Bij 48 km/u is het aandeel met dodelijke afloop al opgelopen tot 45% en bij 64 km/u overleeft nog maar 15% de klap.

Sancties

 

Relatief kleine overtredingen worden afgedaan met een boete. Overschrijdingen van meer dan 30 km/uur (en op de snelweg met 40 km/uur) worden geregistreerd. Afhankelijk van de voorgeschiedenis levert zo'n overtreding een forse boete of een dagvaarding op. Bij overschrijding van de maximumsnelheid van 50 kilometer of meer wordt bij staandehouding het rijbewijs ingevorderd. Bij zeer grove overtredingen kan de zogenaamde artikel 130-procedure gestart worden, waarbij de bestuurder een onderzoek moet ondergaan naar de lichamelijke of geestelijke geschiktheid om een motorrijtuig te besturen. Afhankelijk van de uitkomst kan het CBR het rijbewijs permanent ongeldig verklaren.