Rick Satink zondag in Halle
Op 17 maart gaat Rick het op het Kappenbulten circuit van Halle opnemen tegen de Nederlandse top, aangevuld met een flink aantal Buitenlandse toppers. De rijder uit Hengevelde was vorig jaar nog actief in het Open Nederlands Kampioenschap MX2 en reed daarnaast verschillende Grand Prix wedstrijden. Dit laatste deed hij met succes want hij wist in de Grand Prix’s van Letland en Lierop zijn eerste WK punten uit zijn carrière te scoren. Toch werd deze winter de beslissing genomen om de overstap te maken naar de MX1 klasse. ‘’De reden waarom we hebben besloten om de overstap te maken naar de MX1 klasse is vanwege het financiële gedeelte.
Wanneer je een 450 machine hebt, hoef je niet te denken aan PK’s want die heeft deze motor al genoeg. Je moet je vering goed in orde maken en je kunt beginnen met rijden. Dit is in de MX2 klasse zeker niet het geval. In deze klasse moet je motor gewoon perfect lopen. Vorig jaar reed ik tijdens de Grand Prix in Lierop met een blok die maar liefst 7000 euro kostte. Als je het in de MX2 klasse goed aan wilt pakken, heb je minimaal drie van dit soort blokken nodig. Voor 1 zo’n blok heb ik nu een goede Yamaha YZ450F’’.
Dat Rick over een grote wilskracht beschikt en een flink potje gas kan geven, weet iedereen. Toch wist hij deze twee capaciteiten in de MX2 klasse niet altijd om te zetten in goede resultaten. De zwakke punten werden deze winter besproken en Rick besloot om met een aantal belangrijke vertrouwensmensen om zich heen te gaan werken om zo een rustige sfeer te creëren. ‘’Ik heb Daimler Eijsink altijd al goed gekend. Hij hielp mij vorig jaar ook al tijdens de laatste paar wedstrijden. Bij hoofdsponsor Piet Boensma kwam ik regelmatig koffie drinken en ook hij hielp mij vorig jaar al. Ik kreeg het voorstel om iets in de MX1 klasse te gaan doen. Aangezien Daimler al een tijdje samenwerkte met Buitenhuis Racing was het contact snel gemaakt. Ook Marcel Morsing is bij het team aangetrokken en de samenwerking met deze drie mensen verloopt perfect. We hebben onderling een goede band en de sfeer binnen het team is goed en dat is het eerste vereiste om goede resultaten neer te kunnen zetten’’.
De afgelopen winter heeft Rick de dingen anders aan gepakt dan in de voorgaande jaren en probeerde veel aan zijn zwakke punten te werken. ‘’Ik geniet er nu meer van dan in de afgelopen jaren. We hebben deze winter veel tijd besteed om mijn zwakke punten te proberen te verbeteren. Ik heb veel krachttraining gedaan en we zijn heel veel bezig geweest met het mentale vlak. Ik heb veel met dokters gepraat en heel mijn winter heeft in het teken gestaan van de voorbereiding op dit seizoen. Ook ben ik heel druk geweest met de sponsors want zonder hun is dit allemaal niet mogelijk voor mij. Deze winter heb ik open gestaan voor de adviezen die Daimler mij gaf. We probeerden tijdens trainingen vooral om lekker te rijden en een goed gevoel op de motor te creëren. Ook hebben we veel getraind op het zetten van een snelle ronde voor in de tijdtraining. Vorig jaar was ik daar niet zo mee bezig als nu. Het zetten van een goede tijd is belangrijk en vormt de basis van een succesvolle dag. Ook helpt Daimler mij om beter met druk en spanning om te kunnen gaan. Uiteraard hebben we ook weleens een meningsverschil maar het rijden gaat steeds beter en dat zorgt voor een goede sfeer binnen het team’’.
Dit jaar heeft Rick al twee wedstrijden gereden. Tijdens de eerste wedstrijd in Groesbeek eindigde hij met een vierde plaats net naast het podium. In de eerste manche kwam hij toen na een slechte start goed terug naar voren. In de tweede manche maakte hij het de Grand Prix-rijder Petar Petrov moeilijk en was in strijd om de overwinning. Afgelopen zondag gaf Satink opnieuw zijn visitekaartje af door beide manches van de MX Open klasse in Heerde te winnen. Helaas produceerde zijn motor in de eerste manche teveel geluid waardoor hij een tijdstraf kreeg en uiteindelijk op een zevende plaats geklasseerd werd. ‘’Ik had niet verwacht dat de overstap naar de MX1 motor zo lekker zou verlopen. Ik zit ook gewoon beter in mijn vel dan vorig jaar. Aangezien je in de MX2 klasse niet te zwaar mag wegen, was je toen altijd met je voeding bezig om zo licht mogelijk te zijn. Hierdoor was ik regelmatig ziek en daardoor voel je jezelf niet zoals het moet zijn. Ik ben nu vier kilo aangekomen in massa en als ik eens iets lekkers wil eten dan doe ik dat. In Heerde pakte ik in de eerste manche kopstart maar werd in de beginfase ingehaald door Stijn Blom. Ik heb toen de wedstrijd even bekeken en besloot om even achter hem te blijven rijden om zo goed in mijn ritme te komen. Toen hij wat moe begon te worden, heb ik hem ingehaald en heb ik een voorsprong op weten te bouwen. Ik had het goed onder controle want toen ik zag dat de tweede man weer iets dichter bij kwam, heb ik een paar ronden aangezet en reed toen zes seconden sneller dan in de ronden daarvoor. In de tweede manche pakte ik kopstart maar gleed in de eerste bocht iets naar buiten toe. Ik begon op de tweede plaats maar nam gelijk de leiding in handen en besloot om in deze manche gelijk een gat te slaan. In de beginfase heb ik flink aangezet en kon dan ook een groot gat slaan. Daarna heb ik mijn eigen wedstrijd gereden en ondanks dat ik mijn motor even een keer stil remde, heb ik het goed onder controle gehouden!’’
Door het jaar heen is Rick regelmatig op het circuit van Halle te vinden om zijn trainingen af te werken. Het circuit van Halle ligt ongeveer op 40 kilometer van zijn huis en dus kan er een klein beetje gesproken worden van een thuiswedstrijd voor de rijder uit Hengevelde. ‘’Ik vind Halle een mooie baan om te trainen. In de wedstrijden is hij heel moeilijk omdat je constant scherp moet blijven op de bulten en met de “ketsers” in de baan is het echt goed opletten geblazen. Ik heb niet echt verwachtingen voor deze wedstrijd die ik uit wil spreken. Ik heb uiteraard wel verwachtingen in mijn hoofd maar vorig jaar heb ik iets geroepen en dat is toen heel anders uitgepakt. Ik sta open voor de wedstrijd in Halle en ga gewoon proberen om zoveel mogelijk punten te pakken’’.
Niet alleen een goed resultaat in het Open Nederlands Kampioenschap staat op het verlanglijstje van Rick maar uiteraard zou een wildcard voor de Grand Prix van Valkenswaard ook een beloning zijn voor al het harde werken wat Rick en het team deze winter hebben verzet. ‘’Ik heb deze week contact gehad met Rinze Bremmer van de KNMV. Ik ben een sponsor dankbaar omdat hij garant wil staan om het hoge startgeld, wat er bij een Grand Prix betaald moeten worden, te betalen. Rinze zou het voorleggen aan de commissie maar er zit een goede kans in dat ik kan starten’’.