Reisverslag: Hengeveldenaren in The Carbage run: de ultieme 5-daagse rally door Europa in een barrel van max. € 500,-
Een 5-daags avontuur door Europa in een auto die niet meer mag kosten dan 500 Euro. De Hengeveldenaren Clint en Dylan Veelers, Cyriel Peters en Mark Ottenschot. Tim Mentink uit Beckum en Jelmer Bloem uit Delden keerden dit weekeinde terug van het avontuur. Hoe is de reis met de Caddillac Fleetwood 4.1 uit 1985 verlopen? Hieronder een reisverslag van dag tot dag door Clint Veelers:”
Op dag 1 zijn we begonnen in Gorinchem en we zijn via België, Luxemburg en Frankrijk naar Schwarzwald Duitsland gereden. Een mooie vlakke route zonder problemen. Het enige dat beter kon was de luchtvering aan de achterkant die te laag stond. Dit zorgde ervoor dat er bij elk klein bobbeltje in de weg een schrapende knalpijp te horen was. Aangekomen op een afgezet vliegveld hebben we onze auto geparkeerd en zijn een rondje gaan lopen om te zien wie het wel en niet gehaald hadden en waar zo nodig te helpen met een biertje binnen hand bereik.
Dag 2:
Deze begon om 8.00 uur en leidde ons via Duitsland door Zwitserland, Oostenrijk naar Italië. Eerst zijn we in Duitsland naar een garage geweest voor een compressor die minimaal 10 bar kon leveren voor de luchtvering. Het kostte nog wel even rommelen om het voor elkaar te krijgen. Ook hebben we onderweg een radio gehaald omdat de onze het had begeven. Tijdens de rit merkten we dat onze "baby blauwe Limo" steeds zuiniger werd en feller ging lopen. Zo liep het voertuig 1 liter op 3.5 kilometer, een wezenlijk verschil met de aanvankelijke 1 op 3.
Bijna bij de finish is onze V-snaar van de tweede dynamo afgelopen. Deze zorgde voor de stroom van de koelkast en de tv met "Xbox". De Xbox was geen probleem dat die uit was maar je raad het al wel. Een rit van gemiddeld 9 uur per dag en dit achter in zittend zonder bier is wel heel vervelend natuurlijk! Om 23.00 uur kwamen we aan op de finish in Italië met een hoop regen op het laatste stuk en een auto als een vergiet. De laatste kilometers hebben we de finish zonder problemen weer gehaald
Dag 3
Dit werd een rustige dag met in het begin wel zware klimmen, trouwens op dag 2 stonden bergpassen op de route die we niet genomen hebben want een schip van 8 meter kan dergelijke haarspeld bochten niet maken, zelfs enkele Volvo's hadden er al last van.
We hebben hele dag met een warme koelkast gereden, noodoplossing voor de V-snaar was een sok die echter niet optimaal functioneerde. De dag verliep rustig, zonder problemen en we hebben de finish in Slovenië binnen de tijdslimiet gehaald. Wel hebben we lang stil gestaan voor de grens omdat hier wel een paspoort controle was. De finish was in Bosnië en niet Slovenië, we moesten twee keer een bewaakte grens over.
Dag 4
Deze dag moesten we wederom vroeg beginnen, dit nadat wij ons lekker hadden gewassen in een riviertje achter de camping. Deze dag hebben we veel op de snelweg gereden om op tijd bij de finish te zijn. Een prachtig beeld gekregen van Bosnië. Eerst zijn we naar een garage gegaan om een kleine (lastige maat) V-snaar te halen. Met een werkende V-snaar hebben we de route weer zonder problemen uitgereden en hebben om een uur of 6 de finish in Kroatië gehaald. Hier hebben we de auto geparkeerd hebben er een mooi feestje van gemaakt!
Op een busje kit, Duct tape en een paar V-snaren op voorraad hebben we de rest van de onderdelen niet hoeven te gebruiken voor ons zelf. En ik zeg NOG niet want we moeten maandag (vandaag) nog 1300 kilometer huiswaarts rijden met dezelfde auto. Nu gaan we een paar dagen vakantie vieren in Poreç Kroatië!