Corona en de gevolgen voor het Hengeveldse bedrijfsleven: DAP De Hagmolen (4)
Landelijk is het aan de orde van de dag: Het bedrijfsleven heeft het zwaar te verduren. Hoe zit dat met de Wegdamse ondernemers? Wegdamnieuws maakt een serie over de gevolgen van de corona crisis voor het Hengeveldse bedrijfsleven. Vandaag DAP De Hagmolen met Henk Meijer:
Wat merken jullie als bedrijf van de Corona crisis?
Binnen onze sectie Landbouwhuisdieren zijn de gevolgen beperkt, gezamenlijke bedrijfsbezoeken met andere erfbetreders zijn tot nu aan toe geannuleerd. De reguliere en verplichte bedrijfsbezoeken gaan gewoon door met inachtneming van de richtlijnen van de RIVM. Onderzoek en behandeling van ziek vee moet natuurlijk ook gewoon plaatsvinden. Binnen onze sectie Gezelschapsdieren zijn de gevolgen van de corona-crisis groter, met name doordat we hier echt maatregelen hebben moeten nemen om alle niet urgente behandelingen uit te stellen. Bijvoorbeeld de jaarlijkse vaccinaties van honden, katten en konijnen ouder dan 1 jaar. Onze inloopspreekuren gaan niet door, alle consulten zijn op afspraak.
Nog meldingen onder het personeel of binnen hun directe netwerk?
Binnen ons team en hun gezinnen hebben zich geen aangetoonde corona-infecties voorgedaan, wel bij familie en enkele bekenden van onze teamleden.
Welke preventiemaatregelen hebben jullie getroffen om verspreiding te voorkomen?
Op onze locatie in Bentelo van waaruit we de landbouwhuisdieren bedienen, zorgen we dat er zo min mogelijk mensen naar binnen moeten en wordt er zoveel mogelijk klaargezet in een van buiten bereikbare ruimte. Onze dierenartsen en assistentes proberen zoveel mogelijk volgens de hygiëne richtlijnen van het RIVM te werken, al valt dat overigens nog niet altijd mee. Nog regelmatiger handen wassen en desinfecteren horen hier ook bij. Veehouders hebben wij een mail gestuurd met een verzoek om voor een bezoek te melden als zij of een van hun gezinsleden ziek zijn en proberen we om de anderhalve meter afstand in acht te nemen.
Op onze kliniek in Beckum is de impact wat groter: alle consulten op afspraak, handen ontsmetten voor binnenkomst kliniek, maximaal één persoon mee met huisdier in spreekkamer, onze assistenten houden het huisdier vast tijdens onderzoek en behandeling en de eigenaar staat op minimaal anderhalve meter afstand, extra afstand tot onze baliemedewerkers en alleen betalen met de pin. Ook worden de afspraken wat ruimer gepland om zo min mogelijk mensen in de kliniek te hebben. Medicijnen kunnen zoveel mogelijk uit een afhaalkast buiten afgehaald worden na telefonische bestelling. Wij volgen daarmee de richtlijnen die zijn opgesteld door de Koninklijke Maatschappij voor Diergeneeskunde, onze beroepsorganisatie.
Wat zijn de financiële gevolgen voor jullie als bedrijf?
Dat is nog niet helemaal te overzien, het aantal consulten was de afgelopen maanden wel wat minder, omdat vaccinaties uitgesteld zijn en mensen toch iets minder vaak op consult komen met minder urgente vragen.
Wat de gevolgen voor de lange termijn zullen zijn, hangt sterk af van de gevolgen voor de veehouderijsector en de ernst van de economische recessie voor alle huisdiereigenaren.
Hoe zien jullie de samenleving over drie maanden?
De corona-maatregelen en de gevolgen de crisis zullen ook over drie maand ook nog zichtbaar zijn. Dan zitten we midden in een zomer waarin mensen minder (ver) op vakantie zullen gaan en grote evenementen nog steeds niet door zullen gaan. Totdat er een vaccin is en deze massaal ingezet wordt, zullen we als samenleving in meer of mindere mate last hebben van de corona maatregelen. Grote samenscholingen zullen waarschijnlijk niet plaatsvinden, totdat er een groepsbescherming is. De corona crisis brengt hopelijk ook voor de toekomst wat positiefs; meer directe aandacht voor je medemens, een minder druk en “ jachtig” leven, meer video-vergaderingen en minder onnodige plezier/zakelijke (vlieg)reizen.
Wat zou jij anders doen wat de corona maatregelen betreft?
Ik vind dat het Nederlandse corona crisisteam het best heel goed doen, elke beslissing is een afweging die voors en tegens heeft en elke versoepeling is een risico op opleving van het aantal infecties.
In beginsel had deze crisis misschien in de kiem gesmoord kunnen worden door een totale lock-down in China, maar het tekent ons huidige wereldverkeer als je ziet hoe snel dit virus de wereld over is gegaan.
Ik hoop dat er snel een goed en veilig vaccin komt.
Aangepaste regels voor klanten en medewerkers i.v.m. Corona virus
- Bij binnenkomst van de praktijk dienen klanten de handen te desinfecteren, wij hebben hiervoor middelen klaar staan;
- Wij plannen onze afspraken ruim in en hebben voorlopig geen open inloopspreekuren, op deze manier proberen wij te voorkomen dat er (veel) mensen in de wachtkamer zitten. Mocht u toch met meerdere personen in de wachtkamer zitten houdt u dan een gepaste afstand van minimaal 1.5 meter aan of wacht buiten;
- Wij hebben een afhaalpunt voor onze kliniek gecreëerd, zodat voer en medicatie zonder binnenkomst kunnen worden opgehaald. Geeft u telefonisch door welk voer of welke medicatie u graag wilt ophalen, dan zullen wij zorgen dat het buiten voor u klaar staat. U kunt de bestelling elke werkdag tot 19.00 uur ophalen in Beckum;
- Wij verzoeken klanten om met 1 persoon naar de afspraak te komen (ook niet met kinderen);
- Wij willen u vragen met de pin of contactloos te betalen;
- Heeft u als klant klachten zoals neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts dan verzoeken wij u niet naar de praktijk te komen;
- Bovenstaande geldt tevens voor onze medewerkers met klachten. Om die reden kan het voorkomen dat wij op momenten niet optimaal bezet zijn. We streven ernaar u zo goed mogelijk van dienst te zijn;
- Laat in noodgevallen iemand anders die geen klachten vertoont uw dier bij ons brengen. Als u geen ander persoon kunt bereiken om uw dier te komen brengen, bel ons dan voor overleg;
- Bij noodzaak kunnen consulten aan huis ingepland worden mits ook hier geen sprake is van bovengenoemde klachten.
Wij vertrouwen op uw begrip en wensen u en uw huisdier veel gezondheid toe!
Team de Hagmolen