“Veel abonnees van de TC Tubantia krijgen al bijna 2 weken geen krant”

Het onderstaande is ingezonden:
“Veel abonnees van de Tubantia krijgen al bijna 2 weken geen krant. Als je het meldt krijg je als reactie van de krant dat ze dit heel vervelend vinden en dat je het gecrediteerd krijgt. Deze melding kun je alleen online doen omdat je geen enkele medewerker persoonlijk aan de lijn krijgt. Is het een idee om er een artikel aan te wijden op Wegdamnieuws?”

Op de officiële website van Tubantia wordt aangegeven dat een tekort aan bezorgers kan leiden tot vertragingen in de bezorging , maar twee weken vertraging is wel erg lang.

Tubantia komt niet, maar de frustratie wel: twee weken zonder krant!

Het is een veelgehoorde klacht in de regio: abonnees van de Tubantia zitten al bijna twee weken zonder hun geliefde ochtendblad. Geen frisse geur van drukinkt, geen traditioneel ontbijt met krant, en vooral: geen nieuws op de ouderwetse manier. Wat blijft, is een hoop frustratie én een reactie van de krant die inmiddels op zichzelf al bijna legendarisch is geworden: “We vinden het heel vervelend, en u krijgt het gecrediteerd.”

Ja hoor, gecrediteerd. Want daar zit de doorgewinterde Tubantia-lezer op te wachten.

Volgens Tubantia zelf is het probleem een tekort aan bezorgers. Heel vervelend, natuurlijk. Maar twee weken lang? Dat lijkt meer op een aflevering van Spoorloos dan op een logistiek probleem. Wat is hier écht aan de hand? Hebben de bezorgers collectief de fiets ingeruild voor een skivakantie?

Klantenservice: druk, druk, druk

Voor wie het wil melden: de klantenservice is bereikbaar, maar alleen digitaal. Wil je iemand persoonlijk aan de lijn? Vergeet het maar. Je komt terecht in een eindeloos labyrint van automatische antwoorden en webformulieren. Tegen de tijd dat je je klacht hebt ingediend, ben je zo digitaal dat je al lang geen papieren krant meer nodig hebt.

Wat vinden de lezers?

Bij Wegdamnieuws hebben we al een paar creatieve ideeën binnengekregen. Een vaste lezer uit Bentelo stelt voor om een “zoek-de-Tubantia”-spel te organiseren, waarbij vrijwilligers elke ochtend op pad gaan om te kijken of ze verdwaalde kranten kunnen vinden. Iemand anders suggereert een protestmars, waarbij mensen met lege koffiekoppen en een boterham met kaas door de straten marcheren om hun krant terug te eisen.

Tot slot, voor de trouwe Tubantia-abonnees: blijf geduldig. Of, als dat niet lukt, stuur je klachten gerust door naar Wegdamnieuws. Wie weet maken we er een terugkerende rubriek van: “De avonturen van de verdwijnende krant.”

Een lezer van Wegdamnieuws reageerde:

“De kranten worden bezorgd door Dpg groep ( eigenaar van bijna alle dagbladen ) Ik heb geen Tubantia maar de Volkskrant. Vanaf de 1e dag dat de krant niet bezorgd werd heb ik dit keurig gemeld. Omdat er geen verbetering in kwam heb ik mijn gedane maandbetaling teruggeboekt.

Nog geen 3 dagen later kreeg ik bericht dat mijn maandbetaling niet had plaats gevonden en werd mij verzocht het bedrag binnen 7 dagen te voldoen. Ik heb de standaard-mail beantwoord met de mededeling dat de krant niet volgens afspraak dagen niet is bezorgd. Of dit antwoord gelezen wordt valt te betwijfelen maar is niet erg. Dan stopt mijn abonnement en neem ik wanneer alles weer normaal is wel een nieuw abonnement.

Dat de niet bezorgde krant in mindering wordt gebracht is oké maar als ik een krant wil dan koop ik deze los maar betaal wel 50% neer.

We zullen wel zien”.