Kleur Bekennen onderneemt met Rob Lentelink

Vandaag in Kleur Bekennen, Rob Lentelink (53). Hij is er misschien wel hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor dat er steeds meer Nissans in Hengevelde rondrijden, en stiekem een beetje trots. De goedlachse Wegdammer is namelijk directeur/eigenaar van Nissan Lesscher in Hengelo. Geboren Wegdammer is hij overigens niet, Rob komt uit het Bentelose gezin Lentelink met 8 kinderen. Desondanks is hij niet meer weg te denken uit Hengevelde, en gezien het feit dat Rob met vrouw Ellen onlangs een huis bouwde op De Marke III zal dit voorlopig ook niet gebeuren.
Rob Lentelink: Echtgenoot, vader van twee kinderen, ondernemer, motor- en autoliefhebber, voormalig Prins Carnaval, reislustig en veelal goed gemutst, bekent kleur.
(Door Arthur Schoneveld)

Welke scholen heb je gevolgd?
Alle jongens bij ons thuis gingen de bouw in en ik ging naar de LTS (Lagere Technische School) in Hengelo. Vervolgens ATS (Autotechnische School) in Apeldoorn. Daarna heb ik een jaar Bedrijfskunde gedaan.

En hoe is je loopbaan na school verlopen?
Eind jaren tachtig ging ik aan het werk bij Aktief in de Hoeve. Sleutelen en stukje verkoop, maar dat ging niet samen. Ik zocht vanaf dat moment eigenlijk een bedrijfje om over te nemen. Dat werd ver van huis, in Doezum nabij Groningen. Dit was een grote uitdaging en we gingen er ook wonen. Dat was een bijzondere garage. Overdag waren de lampen in de showroom uit omdat er toch niemand kwam. Op de auto's lag een laag stof... Een behoorlijke klus dus om dit op de rit krijgen. Maar de overname zou niet zo gaan als gepland en dus zijn wij teruggekeerd naar Twente. Ik ging bij Mazda in Hengelo aan de slag, dit was in 1994. Die deed in 1998 de tent dicht en op dat moment was Lesscher in Hengelo aan het nieuwbouwen. Ze zochten en vestigingsleider en daar ben ik destijds begonnen. Ze hadden op een gegeven moment Saasveld, Oldenzaal en in 1998 kwam ook Hengelo erbij. In 2003 heb ik de vestigingen Hengelo en Oldenzaal overgenomen van de familie Lesscher en besloten de naam zo te laten. In de periode 2006, 2007 hebben we wat moeilijke jaren gehad en daarom besloten de vestiging in Oldenzaal te sluiten, vlak voor de crisis. Dit was misschien wel de beste beslissing ooit. Een deel van de medewerkers uit Oldenzaal hebben we meegenomen en zodoende wisten ook veel klanten de weg naar Hengelo te vinden. In 2017 hebben we overigens nog een occasioncenter erbij geopend in Hengelo.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag/week eruit voor jou?
Rond 7.45 uur ben ik op de zaak in Hengelo. Eerst even met de 25 medewerkers een praatje maken. Dan met de boekhouder een bakje koffie en nemen we wat zaken doornemen. Dan denken de mensen dat ik auto's verkoop, maar ik doe de zaken er omheen. Dit is onder meer een stukje administratie, de grotere bedrijven probeer ik zelf af te handelen en natuurlijk het aansturen van de afdelingen. Daarnaast heb ik de nodige vergaderingen met onder meer de importeur en het MT-team..Soms is er een klant die perse met mij zaken wil doen dus een stukje particuliere verkoop is er soms ook. Maar we hebben drie verkopers die eerst het werk doen, en dat doen ze heel goed. Op zaterdag ben ik een vliegende keep, dan vang ik met de verkopers klanten op.

Wat is jouw bedrijfsmotto?
Transparant en eerlijk zijn dat is het belangrijkst. Afspraak is afspraak. Doen wat je belooft.

Hoe ziet de doelgroep van Nissan Lesscher eruit?
Vroeger was de doelgroep degelijk en lag de gemiddelde leeftijd wat hoger. In de crisis was dat positief, aangezien ouderen vaker wat meer geld te besteden hebben. Tegenwoordig ligt dat anders. De nieuwe Juke ziet er super sportief uit. De Quasqai was de eerste crossover, die wordt nog steeds erg veel verkocht. En daarbij loopt Nissan voorop met elektrisch rijden, dus het is een brede doelgroep geworden. En op sportief vlak heeft Nissan onder meer de 370 Z en GT-R te bieden, zeer sportieve auto”s. In Nederland is Nissan niet heel groot, maar wereldwijd is Nissan gigantisch. Vorig jaar was de alliantie Nissan, Renault, Dacia, Infiniti, Datsun en Mitsubishi de grootste autobouwer ter wereld.

Wat zie jij als de voordelen van het ondernemerschap?
Je hebt vrijheid en beslist zelf welke kant je op gaat. Je hebt wel overleg met het MT team maar je geeft uiteindelijk zelf de hamerslag.

En de nadelen?
De eerste 10 jaar moesten we er veel tijd en risico insteken. Dat vraagt veel van je. Tegenwoordig heb ik goede mensen om me heen, dat betekent dat je soms weg kan. Dan heb je wel de tablet en de telefoon bij je, zodat sommigen niet eens door hebben dat je weg bent. Het is een bijkomend voordeel dat je veel op afstand kan regelen.

Aantal uren met het bedrijf bezig per week:
Zes dagen in de week ben je meestal wel bezig. Zondag’s ben ik wel vrij. Maar 's avonds heb je wel koopavonden en o.a. businessclubs en andere verplichtingen. Als je de uren uitrekent ben ik denk ik tussen de 55 en 65 uur in de week bezig met het bedrijf.

Hoe bewaak jij de balans tussen werk en privé?
Een keer vaker vakantie nemen omdat de weken lang zijn. Met de motorvrienden gaan we elk jaar 9 dagen weg. In het voorjaar en de zomer ga ik met Ellen op vakantie en het bezoeken van concerten vinden we erg leuk om te doen. Een voorbeeld? ACDC een tijdje geleden was erg gaaf! Daarnaast zit ik in het bestuurd van de Hengeveldse motorclub “Nog Steeds Zonder Naam” en zit ik ook nog in de Prinsengarde wat ook een hele leuke club is. En natuurlijk niet te vergeten, ik ben een enorme Formule 1 fan !


Rob en Ellen op de Zwarte Cross

Welke tip wil je mensen meegeven die voor zichzelf willen beginnen?
Wat heel belangrijk is, is dat je realist blijft. Je moet bereid om er meer dan 100% voor te gaan en in jezelf geloven. Je moet bereid zijn er veel voor op te geven, dat is vooral in de eerste jaren erg belangrijk.

Wat zie jij jezelf nog weleens doen dat je nog nooit gedaan hebt?
Werken is natuurlijk heel mooi, maar niet voor altijd. We hebben al veel mooie dingen gezien in de wereld. Een paar maand door Australië trekken lijkt me heel mooi. Maar ook op de motor bijvoorbeeld aan de onderkant van Chili beginnen, en dan helemaal naar boven rijden, al met al ben je dan zo'n drie weken onderweg.

Wat wilde je als kind worden?
Ik zag mezelf altijd wel in een commerciële functie eindigen, en ook organiseren heb ik altijd erg mooi gevonden. Als kind heb ik veel aan motorcross gedaan. Dat sportieve op de motor is niet helemaal verdwenen, want naast mijn BMW voor op de weg heb ik sinds enkele jaren een Honda 600cc voor op het circuit..


Op pad met de motorvrienden

Is Autobedrijf Lesscher een familiebedrijf?
Niet echt. Hoewel, mijn vrouw Ellen helpt wel in de zaak. Ellen heeft altijd in de zorg gezeten. Ze ondersteunt Frank de Wit in de autoadministratie. Ellen vult aan: " Ik ben drie jaar geleden helemaal uit de zorg gegaan. Door de weekend- en avonddiensten liep je elkaar thuis mis en fysiek werd het zwaarder. Daarom ben ik destijds gestopt en begonnen in de zaak."


Rob en Ellen

Wat vind je het leukste aan je werk?
De veelzijdigheid. De ene keer ben je met marketing bezig, dan met financieel management, soms verkoop. Er is altijd van alles te doen.

Wat vindt je van de SIO?
Het is erg belangrijk dat er een ondernemersvereniging is in Hengevelde, belangrijk voor de contacten onderling. De bijeenkomsten zijn vaak interessant. Voor ondernemers die niet in Hengevelde gevestigd zijn maar er wel wonen kan het ook zeker interessant zijn.

Rob bedankt voor het interview en veel succes en geluk, zowel zakelijk als privé! En heb je even tijd over, neem dan een kijkje op de website van Autobedrijf Lesscher Hengelo: www.autolesscher.nl


Bij de Formule 1, België 2019 in de pitbox bij Renault