Arjan Assink volop actief met Pubquizzen.com: “Kriebelde wel weer”

Arjan Assink is voor menig Hengeveldenaren geen onbekende. Als voormalig horecaondernemer en later werkzaam bij Eijsink, heeft hij altijd een ondernemende geest gehad. Velen dronken een pilsje bij hem aan de bar of vierden hun bruiloft bij hem in zaal. Tegenwoordig is de in Haaksbergen woonachtige Arjan de drijvende kracht achter Pubquizzen.com, waar hij pubquizzen en muziekbingo’s maakt en presenteert. Wegdamnieuws  sprak met Arjan over zijn onderneming, de uitdagingen die daarbij komen kijken en zijn toekomstplannen.

Kan je vertellen wat je precies doet met Pubquizzen.com?

Arjan vertelt: “Met Pubquizzen.com maak en presenteer ik Pubquizzen en Muziekbingo’s. Als Quizmaster presenteer ik deze quizzen bij bedrijven (tijdens personeelsfeesten), particulieren en bij horecazaken die een Pubquiz in hun zaak willen organiseren.”

“Daarnaast is het voor die laatste groep ook mogelijk om een zogenaamd Pubquizabonnement bij me af te nemen. De horecaondernemer organiseert een pubquiz in zijn zaak, heeft zelf een quizmaster (vaak een personeelslid of vaste gast) die het presenteert en ik lever dan de inhoud: een volledig pakket van 80 vragen dat altijd bestaat uit een actualiteitenronde, een plaatjesronde, een audio- en muziekronde en daarnaast een aantal algemene kennisrondes. Twee keer in de maand maak ik een volledig nieuw pakket, maar je kunt ook (net als de Gebrande Waateren bijvoorbeeld) kiezen voor 1 pubquizpakket per maand, van september t/m april. In Amsterdam en Lonneker zijn er cafés die het hele jaar door 2 pubquizzen per maand van me ontvangen. En dan is het nog mogelijk om zelf een pubquizpakket of muziekbingo bij me te bestellen voor als je zelf een feestje hebt waar je nog een leuke activiteit voor nodig hebt.”

Wat gaf de doorslag om na 5,5 jaar bij Eijsink je baan op te zeggen en weer als ondernemer aan de slag te gaan?

“Toen ik nog bij Eijsink werkte, deed ik Pubquizzen.com erbij naast. Ik merkte echter dat er meer vraag was dan dat ik aankon. Je kunt immers niet alles tegelijk. En ik haalde (en haal) nog steeds heel veel plezier uit het maken en vooral presenteren van pubquizzen. En het kriebelde ook wel weer om voor mezelf aan de slag te gaan. Zelf je eigen keuzes kunnen maken, meer vrijheid…

Was het moeilijk om de zekerheid van een vaste baan achter je te laten voor het ondernemerschap?

“Uiteraard gaat zo’n beslissing niet over 1 nacht ijs. Je levert toch een vast salaris in en je moet uiteindelijk nog maar zien of dat met je eigen onderneming ook verdiend kan worden. Maar we (Mandy, mijn vriendin, mijn schoonvader en ik) hebben het vaak besproken en een duidelijk plan gemaakt waardoor we die keuze durfden te maken. En tot nu toe naar volle tevredenheid gelukkig.”

Wat onderscheidt Pubquizzen.com van andere aanbieders van pubquizzen?

“Tja, vind ik een lastige vraag. In principe doe ik niet veel anders dan andere aanbieders: het maken en presenteren van pubquizzen. In mijn pubquizpakketten zit echter altijd wel een audioronde (welke TV-tune is dit? / van welk bedrijf is deze reclame? Van wie is deze lach? / etc). Dat vinden mijn klanten echt een toegevoegde waarde. Daarnaast is – als ik voor een bedrijf of in een horecazaak een pubquiz presenteer – geen enkele pubquiz hetzelfde, want ik probeer altijd herkenbare vragen voor de groep in de quiz te verwerken. En ik kan goed inspelen op de reacties uit de zaal. Mijn verleden in de horeca en de ervaring met spreken voor groepen hebben daar zeker aan bijgedragen.”

Wat zijn volgens jou de ingrediënten voor een perfecte pubquiz? (Je werkt natuurlijk met divers publiek met verschillende interesses)

“Dat ligt echt aan de setting en het doel van de quiz. Mijn horecaklanten die 1 of 2 keer per maand een pubquiz in hun zaak organiseren, hebben als doelgroep de cafébezoeker die een gezellige avond wil hebben, maar ook uitgedaagd wil worden. Voor deze groep zijn de pubquizzen dan ook vaak wat pittiger.

Als ik een pubquiz bij een bedrijf of familie-/buurtfeest presenteer, mag het juist allemaal wel wat losser. Dan gaat het niet per se om wie de slimsten zijn, maar gaat het er vooral om dat alle deelnemers vermaakt worden en een gezellige middag of avond beleven. In deze Pubquizzen zitten vaak vragen waarbij je hele andere antwoorden had verwacht, veel ‘o ja-momentjes’ en natuurlijk een vleugje humor.”

Wat zijn de grootste uitdagingen die je tot nu toe bent tegengekomen als ondernemer?

“Op dit moment word ik veel gevraagd voor Pubquizzen op locatie. Dat vind ik echt super om te doen, maar kost ook simpelweg heel veel tijd. Dat betekent dat er soms te weinig tijd overblijft om andere activiteiten te kunnen doen die bij kunnen dragen aan het succes van het bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan het actief acquisitie te doen bij horecazaken die pubquizzen (willen) organiseren in hun bedrijf en die een pubquizabonnement zouden willen afnemen. Volgens mij liggen daar echt heel veel kansen voor deze groep ondernemers, want een pubquiz is tijdloos, laagdrempelig,eenvoudig om te organiseren en kan je een leuke omzet opleveren op (soms ook rustige) avonden.”

Hoe plan je om Pubquizzen.com verder uit te bouwen in de toekomst? Of is het oké zoals het nu gaat?

“Dit eerste kwartaal is vooral bedoeld om daar waar ik kom, kwalitatief goede en leuke pubquizzen te organiseren en te presenteren. Ik ben ervan overtuigd dat ik daarmee een goede basis kan leggen voor het bedrijf. Van daaruit kan ik dan de focus gaan leggen op het aansluiten van meer horecazaken op mijn pubquizabonnement.

En later dit jaar start ik nog met een nieuw concept, iets heel anders dan pubquizzen, maar daar mogen jullie me te zijner tijd dan wel weer vragen over stellen!”.