Thom Hartgerink groeit snel met zijn bedrijf: “Als kind handelde ik al”

Wegdammer Thom Hartgerink stampte in no-time een succesvol bedrijf genaamd THOMS Concept Catering uit de grond. In de moeilijke coronaperiode was hij inventief en liet zich ondanks afgelaste evenementen in het gehele land niet uit het veld slaan. ‘De Ondernemer’ interviewde Thom, waarin hij openhartig vertelt over zijn snel groeiende onderneming.

Van het Boer Koekoek Theaterspektakel, de rally voor de Founders Military Boekelo en het jubileumfeest van Twentebad Hengelo tot foodfestival Stoer Voer, de kerstborrel van Ikea en het personeelsfeest van Thuisbezorgd.nl: zomaar een greep uit de evenementen waar Thoms bedrijf de catering van a tot z verzorgde. Thom: “Als startend foodtrucker is het lastig om op grootschalige festivals te staan: je komt er moeilijk tussen, bovendien lijkt die markt aardig verzadigd. Ik richt me vooral op de zakelijke markt, denk aan personeels- en jubileumfeesten, relatiebijeenkomsten en kerst- en nieuwjaarsborrels. Verder doe ik bruiloften en verjaardagen. Het geeft meer zekerheid, je kunt beter plannen. Verder heb je geen last van slecht weer, een slechte line-up of tegenvallende kaartverkoop. Festivals zorgen voor hooguit tien procent van de omzet.”

Thom gaat door waar anderen stoppen en is inventief met zijn aanbod. “Ik wil graag een compleet aanbod leveren. Hamburgers en friet natuurlijk, maar ook pizza’s, pasta, Indonesisch streetfood of sushi. En er staat altijd een vegan optie op het menu. Soms proberen we een nieuw concept uit. Sinds kort werk ik met een shiitakekwekerij uit Twente. Ze maken er heerlijke burgers van, nauwelijks te onderscheiden van een gewone hamburger.”

Als je voor een bedrijf werkt, volg je hun missie en visie. Ik wilde een eigen bedrijf, met mijn eigen missie en visie. Als kind handelde ik al in hoofdtelefoons en voetbalshirts. Ik weet nog dat ik een kasboek van mijn vader kreeg, zodat ik alle financiën goed kon bijhouden”, vertelt de 25-jarige ondernemer.

En zo besloot Thom in 2019 een foodtruck te kopen en hamburgers te bakken, met het idee om op buurt- en familiefeesten te staan. Op internet stuitte hij op een paardentrailer uit Engeland, van het merk RICE Beaufort. ,,Een mooi ding van duizend euro. Mijn vader zei: waarom bestel je er niet gelijk twee? Als het een succes wordt, scheelt het een boottocht. En als het niks wordt, verkoop je ze weer. We zijn met twee auto’s die kant op gegaan. Het grote voordeel van deze Engelse paardentrailers is dat ze van metaal zijn: je kunt er in snijden en lassen, in tegenstelling tot een trailer van kunststof. Daardoor zijn ze heel goed om te bouwen tot foodtruck.’’