“Een onvergetelijke dag gecreëerd met een mega opbrengst”

Mark Schreijer: 'Wat een superdag!'

De Haaksbergse Toer- en Fietsclub heeft afgelopen zaterdag een wielersponsorrit van 365 km te houden voor onderzoek naar Alzheimer op zaterdag, de met Wegdammer Mark Schreijer binnen de gelederen. De rit vond plaats onder deskundige leiding van verkeersbegeleiders op motoren, dus er hoefde nergens gestopt te worden. Mark:

Mark Schreijer in Staphorst

“Wat een superdag! Was echt een topdag. Super om mee te maken en te zien dat alles verloopt zoals je het had gepland.
Het fietsen verliep goed. Iedereen heeft het uit gefietst, enkel paar lekke bandjes, prachtig weer:
Tot aan de laatste 9 kilometer voor Haaksbergen toen het begon te regenen.
Met 65 man (42 fietsers en 23 vrijwilligers) hebben we samen een onvergetelijke dag gecreëerd met een mega opbrengst

€65.000,-  voor Alzheimer Nederland en  € 1.500,- voor de Onvergetelijke Kookclub!
(Vrijwilligers organisatie in Haaksbergen waar patiënten en hun mantelzorger samen met anderen een maaltijd koken en deze vervolgens nuttigen)

Om 5.00 uur in de vroege ochtend zijn we vertrokken, na 100km de eerste stop in Zalk, bij 200km de tweede stop in Halfweg (bij Staphorst) en de derde stop in Agelo bij 300km.

Van daaruit de laatste 68km naar Haaksbergen waar we iets na 20.30 uur aankwamen (in de regen helaas)….

Hieronder het verhaal van Mark zelf

Samen maken we het waar!

Afgelopen zaterdag was het dan zover. De monsterrit van de HTFC-ers rond de grenzen van Overijssel om geld in te zamelen voor onderzoek naar Alzheimer. In totaal 368KM, met 39 mannen en 3 vrouwen en nog eens zo’n 15 vrijwilligers ging het dan echt gebeuren…

Maar voor het zover is, moet de laatste hand worden gelegd aan alle voorbereidingen. Onderdeel daarvan was het gereed maken van de revitailleringtasjes voor de fietsers en vrijwilligers. Zorgboerderij Buitenkans, één van onze shirtsponsors wilde graag helpen met de voorbereidingen. Zij bieden dagopvang aan zowel kinderen als (jong) volwassenen en oudere deelnemers en samen met hen hebben we vrijdag alle 70 tasjes gereed gemaakt. Naast deelnemers en vrijwilligers moest er ook gezorgd worden voor de video- en fotografen, de motards die ons gaan begeleiden, etc. Prachtig om te zien met hoeveel toewijding de medewerkers van Buitenkans ons hebben geholpen bij het maken van de tasjes. Zelden heb ik zoveel trotse kereltjes bij elkaar gezien…

De aankomst

In de avond worden de laatste zaken in de voorbereiding afgerond en worden de aanhangers en bussen geparkeerd in het centrum van Haaksbergen nabij de start locatie. Om 04.30 uur verzamelen we met de vrijwilligers en langzaam maar zeker druppelen ook de fietsers binnen. Langzaamaan begint het licht te worden en ontstaat een sprookjesachtige sfeer.

Voor vertrek nog even een korte briefing omtrent de veiligheid, de planning, een toespraak van de motards die ons begeleiden en dan volgt het startschot door Niels Hartlief (Beleidsadviseur Sport in Haaksbergen). Kippenvel hebben we als we door de mensenmassa vertrekken vanaf de markt in Haaksbergen.

Het peleton

Voor we het weten rijden we met zo’n 33KM/uur richting Diepenheim. Als we over de Hengevelderweg fietsen richting de Weldammerweg worden we aangemoedigd door Niels en Siem Pierik die ons uitbundig toejuichen en de eerste videobeelden posten. Overal langs de weg, op de meest afzonderlijke plekken staan ineens weer mensen aan te moedigen… Waar komen die toch weer vandaan vraag je je dan af… De zonsopkomst in Stokkum boven het kanaal is prachtig en iedereen geniet.

Tegen 7.00 uur komen we aan in Deventer waar we na het oversteken van de IJssel bij de Deventer Buitensociëteit onze eerste plaspauze hebben. In minder dan 10 minuten 60 man laten toiletteren is een hele kunst, maar iedereen heeft focus op een lange zware dag en in no-time zit iedereen dan ook weer op zijn of haar zadel voor het vervolg naar de eerste pauze locatie in Zalk. Bij Restaurant De Oase nuttigen we (na de eerste 100KM te hebben afgelegd) met zijn allen koffie en appelgebak (op zich niet bijzonder zou je zeggen, maar het is dan net 8.15 uur geweest).

Sien

Vanuit Zalk gaat de route verder naar het noorden langs de westelijke dijk van de IJssel in de richting van Kampen. Daar kruisen we dan terug over het water in de richting van Genemuiden. Hier nemen we het pondje over het Zwarte Water naar Zwartsluis, vanwaar we de tocht voortzetten naar  Vollenhove, Blokzijl, de Wieden en de Weerribben om vervolgens in Halfweg (nabij Staphorst) aan te komen voor een welverdiende lunchpauze. De medewerkers van ’t Vergulde Ros hebben alles perfect voorbereidt en er staat een heerlijk buffet klaar met verschillende soorten soep en broodjes. We hebben hier 200KM afgelegd van de 368KM die te gaan zijn en concluderen dat er geen noemenswaardige problemen zijn in het peloton. Iedereen heeft goede zin, voelt zich goed en zelfs Gea (die exact 8 weken geleden op de Posbank ten val kwam en een ruggenwervel brak) besluit gewoon door te fietsen voor etappe 3.

Deze laatste etappe leidt ons vervolgens vanaf Gramsbergen langs de Duitse grens in de richting van Ootmarsum. Hier pakken we nog even wat mooie glooiende stukjes mee uit het parcours van het Nederlands kampioenschap. Sommigen zuchten, anderen genieten, maar niemand knapt… Samen slepen we ons over de Twentse essen, die voor sommigen voelen als de Mont Ventoux en begeven ons richting Thuiscrèche SIEN in Agelo alwaar een overheerlijk pastamaaltijd klaarstaat.

Het eten is voorbereid

Stiekem wordt hier tussendoor nog even door sommigen gekeken naar de stand van de donaties op onze actiepagina en al gauw is iedereen in extase… Waar we vorige week donderdag nog op € 57.000,-  stonden is de teller inmiddels opgelopen naar bijna € 62.000, – We kunnen het met zijn allen bijna niet geloven, maar diegenen die op dat moment twijfelden over het laatste stuk naar Haaksbergen hebben hiermee hun motivatie bij elkaar geveegd… Met de voltallige groep aanvaarden we etappe 4. Deze zal ons via Noord Deurningen, Denekamp, De Lutte, Overdinkel en Glanerbrug richting Buurse voeren.

Hier voelen we ons weer als thuis… Dit zijn de geijkte vaste wegen die eenieder van ons kent als zijn broekzak. Hier gaat het niet meer gebeuren…. We gaan het samen redden. Niets krijgt ons meer kapot… En dan gebeurt het toch…. Daar waar we de hele dag voor hebben gewaarschuwd gebeurt. Één van ons let toch niet goed op en blijft met zijn voorwiel achter het achterwiel van zijn voorganger hangen… Piepende remmen, slippend rubber, een felle knal van een helm op het asfalt en het is gebeurd…

In een fractie van een seconde is de stemming van 42 personen compleet omgeslagen. Iedereen baalt als een stekker. Dit wilden we met zijn allen de hele dag al voorkomen, en dan nu 9 KM voor de meet gebeurt het toch. Hoe dan…!!! Het duurt gelukkig maar heel even voor dat de gevallen fietser aangeeft dat het goed gaat en hij enkel een blauwe schouder heeft overgehouden aan de valpartij.

Een snelle medische check door de begeleidende arts en fysiotherapeut en dan volgt er groen licht voor het voortzetten van de tocht. Zo komen we uiteindelijk toch gelukkig met zijn allen ongeschonden (op een beurse schouder na) over de finish in Haaksbergen.

De karavaan is gereed

Wederom staan daar vele mensen te wachten op ons, we worden als helden ingehaald en meerderen laten wat traantjes van emotie lopen. Een prachtige dag en een nog mooier resultaat. Inmiddels is de teller van de donaties op de actiepagina opgelopen tot € 65.000,- . Wie had dat ooit kunnen bedenken. Omdat we ook nog een reserve potje beschikbaar hebben voor onvolkomenheden wordt naast de donatie aan Alzheimer Nederland ook nog een check beschikbaar gesteld voor de ‘Vergeten Kookclub’. Deze zal aanstaande donderdag worden overhandigd bij Erve Knippert.

Al met al een onvergetelijke dag voor alle betrokkenen. Niet allen de fietsers, maar ook de vrijwilligers zijn ontdaan door de vele aanmoedigingen overal langs de route, de prachtige route, het schitterende weer, het warme onthaal, maar bovenal het geweldige resultaat. Daar ging het uiteindelijk om. Maar we hebben het wederom laten zien… Samen maken we het waar!!!

Voor mijn eigen donateurs had ik nog een Kilometerprijsvraag georganiseerd m.m.v. De Kolenbrander, Keurslagerij Brummelhuis en Wijnhuis de Deurne. In totaal heb ik vanaf 1 januari tot aan de finish line in Haaksbergen zaterdagavond 8.988,5 KM’s afgelegd. Hiermee hebben de volgende personen de prijzen in de wacht gesleept.

1STE Prijs, Preuveriemenu van de Kolenbrander voor Wendy ter Woerd (8.968KM)
2DE Prijs, BBQ Pakket van Keurslagerij Brummelhuis voor Paul Jongeling (8.765KM)
3DE Prijs, Wijnpakket van Wijnhuis de Deurne voor Ans Briesenick-Schreijer (8.765KM)