Zo kun je problemen met je zakelijke internet oplossen
Zijn je medewerkers gefrustreerd door trage internetsnelheden? Voordat je je internetprovider belt en je bandbreedte vergroot, kun je het beste de oorzaak vaststellen. Je kunt je internet wellicht zelf sneller laten werken. In dit artikel noemen we een paar stappen om het probleem te vinden en hoe je het kunt oplossen. Blijft je zakelijke internet traag? Doe dan de zakelijk glasvezel postcodecheck en sluit zo’n abonnement af indien dit mogelijk is!
- Test je internetverbinding
Je eerste test zou de internetverbinding moeten zijn. Een van de meest voorkomende redenen voor traag internet is een slecht presterende verbinding. Als je een zakelijke internetdienst gebruikt, kan je internetprovider verschillende tests voor je uitvoeren. Voor de meest nauwkeurige meting van je verbinding kun je de directe verbindingstest proberen. De directe verbindingstest meet waar je internetverbinding wordt overgedragen aan je router/firewall. Hier controleert je internetprovider je breedbandverbinding op het punt waar de apparatuur van je serviceprovider je router ontmoet. Als je internetverbinding traag is of een hoge latentie heeft, zal de directe verbindingstest dit onderkennen. Als de snelheids- en latentietestresultaten voldoen aan je internetservicecontract, ligt het probleem binnen je netwerk.
- Test je router/firewall
De volgende stap is het controleren van je router/firewall. Voer een geloofwaardige online snelheidstest uit. Voor nauwkeurige resultaten sluit je je apparaat aan tussen de router/firewall en je gebruikers. Voor optimale feedback voer je de snelheidstest 3-4 keer uit. Als je resultaten lage snelheden of hoge latentie laten zien, heb je de router/firewall als de boosdoener geïdentificeerd. Inspecteer je bekabelde verbindingen om er zeker van te zijn dat er geen fysieke problemen zijn. Controleer de instellingen voor snelheidsbeperking, configuraties voor pakketprioriteit en interface-instellingen zoals snelheid en duplex (normale interface-instellingen zijn GigE/FastE en Duplex Auto.) Controleer op fouten op de interface (PHY/CRC). Als deze voorkomen, wijzen deze op slechte kabels of connectoren.
- Test je switch
Als het probleem niet de firewall is, is het tijd om je switch te controleren. Maak eerst verbinding met de snelheidstest achter je switch, maar vóór je servers en gebruikers. Als het een switchprobleem is, controleer dan je pakketprioriteit. Zijn je pakketten VLAN correct getagd? Controleer je poortgebruik door ze allemaal terug te zetten op nul om te zien of één poort de switch overspoelt. Controleer net als op de router of er geen interfacefouten zijn. Als je meerdere switches gebruikt, controleer dan de topologie om er zeker van te zijn dat de gegevensstroom correct wordt gerouteerd.
- Ga individueel verder met testen
Als de switch naar verwachting werkt, kan het probleem zich voordoen op apparaat-/gebruikersniveau. Ga door met het afzonderlijk testen van elk apparaat totdat je het probleemapparaat vindt. Dit kan voor veel IT-professionals een vervelend proces zijn en onderbreekt vaak de workflow voor gebruikers. Als het mogelijk is om apparaten buiten kantooruren te testen, is dit de juiste keuze.
- Gebruik een pakketanalysator
Een alternatief voor de hierboven besproken isolatietesten is het gebruik van een technische pakketanalysator. Deze programma’s bieden een pakketanalysator en bandbreedtemonitor op poortniveau. Hierdoor kun je het probleem isoleren zonder dat je elk apparaat in je netwerk hoeft los te koppelen en te isoleren om te testen.