Buitenlands Wegdamnieuws: Jessica vanuit Kaapstad (deel 2)

Wegdamnieuws is bezig met een serie over Hengeveldse jongeren, die voor langere tijd in het buitenland verkeren. Vandaag deel 2 van Jessica Lentelink vanuit Kaapstad Zuid-Afrika. (Klik hier voor deel 1)
Ik ben langzaam alles een beetje aan het afronden, over enkele dagen zit mijn tijd hier in het mooie Kaapstad er (helaas) alweer bijna op. Vandaag komt mijn vriend Gijs Pierik over en gaan we nog enkele weken rondtrekken. Vervolgens vliegen we samen op 30 januari alweer naar Nederland De tijd is megasnel gegaan maar ik heb natuurlijk niet stilgezeten en daarom wederom weer genoeg te vertellen!

Een inmiddels best wel lange tijd geleden, heb ik een bezoekje gebracht aan een ontzettend, hoe noem ik het, bijzonder restaurant. We zijn bij het beroemde Mzoli’sgeweest. Dit is een soort van braai in een restaurant in een township, of nou ja er staan een paar plastic stoeltjes en tafels. Het klinkt misschien een beetje raar maar dit brengt echt een ervaring met zich mee! Zolang je maar voor het donker weer vertrokken bent, kun je er rustig genieten van je eten en drankje. Het systeem is op zich echt ideaal. Iedereen gaat in een rij staan, je bestelt je vlees, krijgt een bonnetje en mag naar binnen. Op dat bonnetje staat je geschatte wachttijd. Tijdens deze ‘wachttijd’ vermaak je je perfect. In het restaurant is namelijk live muziek aanwezig van de mensen uit de township, en geloof me die mensen zijn allemaal echt talentvol. Maar goed, ondertussen danst dus iedereen volop en geniet je van jezelf meegebrachte drank. Ja, je mag dus gewoon je eigen drank meenemen want dat wordt daar niet veel verkocht. Wat er wel weer wordt verkocht zijn eigen gemaakte glazen van oude flesjes door de mensen uit de townships, echt vet gedaan! Toen het eten werd gebracht keek ik wel even op. Het was echt een grote schaal met kilo’s vlees voor onze hele groep. Eigenlijk leek het net even een film. Je kreeg een bordje en met 13 man tegelijk scheurde je vlees van elkaar af uit de schaal, dit at je vervolgens ook gewoon met je handen op. Het klinkt vies maar als je het vlees hebt geproefd is het dat 100% zeker waard! Echt mega lekker en een ontzettende interessante en leuke ervaring!

Het hiken blijf ik hier ook echt leuk vinden en daardoor hebben we weer een hele toffe spot ontdekt voor een uitzicht over Kaapstad. We kwamen bij de Woodstock Caveterecht. Beetje onderschat dat geef ik wel toe, maar zeker een hike die prima te doen is en weer een prachtig uitzicht geeft. Doordat alleen het begin een beetje klimwerk is, kun je daarna vooral genieten van de omgeving zonder dat je echt bezig bent met het lopen. Na een stukje lopen wisten we (want dat hadden we gelezen op internet) dat we ontzettend dichtbij moesten zijn. Helaas was er op geen enkele manier aangegeven in welke richting de Cave was en daar begon onze zoektocht. Even had ik een momentje dat ik een gek was en totaal verkeerd zat. Dit kwam omdat we genoeg mensen onderweg tegen kwamen maar als we vroegen in welke richting de Woodstock Cavewas, werden we alleen maar als gekken aangekeken en hadden ze geen idee waar we het over hadden. We gaven de moed niet op en bleven maar rondjes lopen en omhoog kijken. De Cave moest zich namelijk ergens boven ons hoofd bevinden. Uiteindelijk hoorde we ontzettend veel echo’s van mensen. Godzijdank dat was onze redder want anders hadden we die hele Cave nooit gevonden. Na nog een paar misstappen omhoog, kwamen we uiteindelijk toch in de Woodstock Cave aan! WAUW! Vanaf hier had je weer een prachtige uitkijk over een deel van de stad. Dit was wel weer genieten en ik kon me hier zeker wel een paar uur vermaken. Ook weer een spot die ik van m’n bucketlist kon afstrepen en het was zeker weer even zo’n plek waar je die geluksmomentjes beseft!

Daarna heb ik nog vele leuke dingen gedaan; heb me eventjes gevoeld als pipi Langkous. Ja, ik had serieus een aap op mijn hoofd, schouders, armen en shirt hangen! Dat was echt wel eventjes tof. Ook geniet ik natuurlijk van de heeeeerlijke wijntjes (echt mega veel) en het ontiegelijk prachtige uitzicht wat me echt nog steeds elke keer vermaakt. Dit is natuurlijk allemaal ontzettend leuk, maar toen kwam er wel iets mega ontzettends leuks; Ik kreeg bezoek! Ja mensen, familie Lentelink op avontuur in Kaapstad. Mijn ouders kwamen samen met mijn broer gezellig 2 weekjes langs!

Ik vond dit natuurlijk heerlijk en was dolenthousiast om ze alles te laten zien! M’n stage, m’n huis, het uitzicht, de dieren, het strand en echt alles wat je maar kunt beleven! En daarom had ik natuurlijk ook eventjes, want zo ben ik, een mooie planning gemaakt. Toen we eenmaal weer helemaal bij gekletst waren, kon de trip ‘a la toerist’ beginnen! We hebben o.a. een bezoekje gebracht aan Bo-Kaap, ons volgegeten op een foodmarket, rondgelopen op marktjes en door de stad, eekhoorntjes gevoerd in Company Gardens, op het strand gezeten met de pinguïns, ontzettend veel zeehonden gespot tijdens een boottochtje naar ‘seal island’, mijn stage bezocht, op de top van de tafelberg gestaan (we zijn natuurlijk wel met de kabelbaan gegaan want klimmen was geen top idee) en natuurlijk naar het meest zuidelijke puntje; Kaap de Goede Hoop geweest!

Als je aan Afrika denkt, denk je al gauw aan wilde dieren enz. Laat onze familie nu gek zijn op dieren, kwam dat eens even mooi uit! Dit betekent dat we de huid van een cheeta hebben aangeraakt maar ook even weer langs de kleine aapjes zijn geweest. De mega grote baboons, daarmee bedoel ik bavianen, staan hier als je een beetje buiten de stad komt gewoon op de weg. Toch wil je deze liever niet aanraken.

Wij allemaal, maar toch echt vooral pa, wilden ontzettend graag walvissen zien. Dit bracht daarom ook zeker een dagje Hermanus met zich mee. Hermanus is ongeveer 2 uurtjes rijden van Kaapstad en DE plek waar je de walvissen kunt spotten. Helaas liep het walvissenseizoen al ten einde en hoorde ik van de locals dat het walvissenseizoen nog nooit zo slecht was geweest. Om eerlijk te zijn kneep ik hem wel een beetje voor een teleurstelling. Maar vol goede moed naar Hermanus om daar een ochtend op de boot te gaan. Dit is absoluut niet voor niks geweest! WAUW wat een megabeesten. Ik kan er nog steeds niet helemaal zeker over zijn hoe groot ze wel niet waren, nu is inschatten ook niet echt mijn beste vak. Maar zoals ze zelfs op de boot zeiden hadden we echt geluk en het was de ideale walvis-spot-dag. De walvissen waren dicht bij de boot en op een gegeven moment werden we ook nog eens omringt door zo’n 200 dolfijnen! Echt een absolute TOPdag!

Toch was dit niet het enigste plekje waar we walvissen hadden gespot. Een paar dagen daarvoor hadden we een bezoekje gebracht aan Robben Island. Dit is het eiland waar o.a. Nelson Mandela vast heeft gezeten. Maar zowel de heen- als terugweg, hebben we de walvissen gezien. Eén keer kwam de walvis echt recht voor ons neus met die mega staart boven water en alle mensen op de boot werden helemaal gek! Was natuurlijk ook wel eventjes heel erg gaaf. Verder was Robben Island ook erg interessant. We werden rondgeleid in een bus over het eiland terwijl een gids ons de nodige informatie gaf. Het laatste deel van de tour konden we lopen door het cellenblok waar Nelson Mandela heeft gezeten. Hierbij werden we rondgeleid door iemand die daar zelf ook daadwerkelijk jaren heeft vastgezeten. Toch altijd wel bijzonder om het verhaal van iemand die het zelf heeft meegemaakt te horen.

Verder hebben we nog een spannende ervaring opgedaan. Sharkcage diving was namelijk ook echt must-do! Kevin zou trouwens sowieso Afrika niet verlaten zonder dat gedaan te hebben, hij wordt namelijk sinds kleins af aan al gelukkig van het woord haai. De ultieme kans natuurlijk! Keer wat anders dan een dagje Slagharen maar ook dit was weer een mooi gezinsuitje. We moesten al ’s nachts rond 04:00 in de auto zitten om vervolgens rond 07:00 de boot op te kunnen. Nadat we de nodige uitleg hadden gekregen en onszelf in een wetsuit hadden gehesen was het tijd om de kooi in te gaan. Vanaf de boot hadden we al een aantal haaien gezien maar nu mochten we dan toch ook echt het water in. Ik moet eerlijk bekennen dat toen ik in het water zat, wel eerst tot 30 moest tellen voordat ik er van kon genieten. Het water was namelijk echt mega koud en het idee dat de kooi dicht ging vond ik ook niet zo prettig. Daarna kon ik ook echt genieten en was het tijd om te wachten op de haaien. Zodra er een haai aankwam werd er ‘Down!’ geschreeuwd en moest je zo snel mogelijk onder water om de haai te spotten. Ze zwommen echt letterlijk langs onze kooi heen en waren ontzettend groot. Nog steeds vind ik het zo bizar dat we zo dicht bij de echte white sharks konden komen. Maar dit was echt een hele toffe ervaring en ik zeg ook zeker dat als je ooit de kans krijgt, grijp die!

Maar natuurlijk moet je ook in Afrika een safari hebben gedaan! We zijn naar een safaripark geweest waar we ook nog eens een nachtje mochten slapen. Zo hadden we een zonsondergang en zonsopgang tour. Tijdens onze eerste tour hadden we wel echt mega geluk. Bij het verzamelpunt zagen we dat we met een grote in wagen moesten. Toen we bij in de wagen wouden stappen zeiden ze alleen dat we er niet meer met z’n vieren in pasten dus alvast in de wagen ernaast moesten gaan zitten. Prima dachten wij, kunnen we gelijk het beste plekje uitzoeken. Na 5 minuten wachten en toekijken hoe mensen in andere wagens stapte zagen we toch dat er iets niet klopte en inderdaad… Niemand kwam bij ons in de wagen. Na wat overleg kwamen ze tot de conclusie dat wij dan maar een privé safari kregen! Dit was weer een familie-Lentelink-geluksmomentje. Toen we klaar zaten met onze verrekijker, kon de zoektocht beginnen! Nou niet lang zoeken hoor! We moesten op de rem voor de olifanten, ik kon een selfie maken met een neushoorn en de leeuwen zaten voor onze neus te genieten van het eten. Toen een kleine pauze met een glas wijn. Sta je dan, midden in de natuur met je glaasje wijn, dat is toch ook gewoon genieten?! De volgende ochtend nog een safaritrip en daarna bij het ontbijt kwamen de olifanten ons nog even gedag zeggen. JA, het was echt heel erg gaaf!

Toch is het helaas in Kaapstad niet alleen maar feest en mooi zoals het lijkt. Om dat toch met eigen ogen te bekijken hebben we besloten om een township tour te doen. Dit was echt ontzettend heftig maar bijzonder tegelijk. We werden rondgeleid door een man die zelf ook nog in de township woont. Hij gaf ons ontzettend veel informatie over hoe het er vroeger aan toe ging en hoe ze nu proberen te leven. Toch voel je je onbewust een beetje ongemakkelijk als je daar rondloopt en kijkt hoe ‘slecht’ hun het wel niet hebben. Onze gids was heel duidelijk dat we ons absoluut niet zo moesten voelen en de inwoners bewezen dat. Ze waren heel gastvrij, lieten met alle plezier hun ‘huizen’ zien en dit nog met een grote glimlach op hun gezicht. We hebben een aantal gezinnen bezocht en elke keer schrok ik toch wel weer een beetje. Het feit dat ze een éénpersoons bed gemiddeld met 5 mensen delen en er 15 mensen op een minikamer samen leven, dit kun je je toch niet voorstellen? Toch maken die mensen er het beste van en dat vind ik echt ontzettend bijzonder! Het is ontzettend mooi om te zien hoe de meeste mensen ondanks de omstandigheden toch nog zo positief zijn.

Toen mijn familie eenmaal weer terug naar Nederland was, begon het besef weer te komen dat ik ook alweer bijna op het vliegtuig huiswaarts ga. Dus ik moest weer even een lijstje maken met dingetjes die ik nog MOEST doen en ik moest natuurlijk daarnaast ook nog eventjes stagelopen. Toen was de kerstvakantie aangebroken, jawel alweer vakantie. Hier in Kaapstad is het eigenlijk de zomervakantie dus de meeste bedrijven zaten gewoon dicht en daardoor was er weer een vakantie. Weer groot feest dus! Deze vakantie heb ik goed besteed met cultuur snuiven in het district six museum, proberen te staan op een surfplank, genoten van de cakes bij de beroemde Charlies bakery, een paar leuke feestjes en natuurlijk kerst en oud en nieuw!

Keertje wat anders, Kerst met 30 graden. Moet ook eerlijk bekennen dat doordat ik een kerstmuts ophad, ik wist dat het kerst was. Echt het gevoel van kerst zal je hier namelijk niet echt hebben maar het was natuurlijk wel reden voor een feestje. We hadden met een aantal vrienden een opblaaszwembadje gekocht, de nodige drankjes en een heerlijke braai gehouden. Maar 2e kerstdag was toch wel heel tof. Ik ging niet stappen in Bruins of Index maar ik ging eventjes boven de stad zweven. Jawel, ik ging Paragliden! Voor je het door hebt ben je al van een berg aan het rennen en hang je in de lucht en niet veel later sta je weer op de grond. Maar het is wel echt ontzettend gaaf dat je toch zo hoog in de lucht vliegt. En het mooie is dat je gewoon rustig kan zitten, beetje chillen en van het uitzicht kan genieten.

Ook Oud en Nieuw is natuurlijk wel een beetje anders in de stikhete zon. We hadden een festival aan het strand gevonden en de drankjes en deuntjes waren aanwezig . Om 12 uur was er een beetje vuurwerk en daarna is het ook snel afgelopen. Dat is toch wel heel anders dan dat je in Nederland gewend bent maar het was zeker weer een geslaagd feestje! Nu heb ik inmiddels mijn laatste stagedag gehad en is het tijd om langzaam m’n spulletjes in mijn kamer in te pakken. Namelijk Gijs komt dan toch eindelijk maandag (9 januari) aan in het mooie Kaapstad om samen nog even vakantie te vieren. Vervolgens vliegen we samen op 30 januari alweer naar Nederland! Ik heb echt een top-stage en al een onvergetelijke tijd gehad in Kaapstad, maar nu eerst nog even genieten met Gijs!