Voor 13.000 euro de boot in door bankhelpdeskfraude

Een inwoner van Ambt Delden is voor een bedrag van 13.000 euro opgelicht. De man werd het slachtoffer van zogenaamde bankhelpdeskfraude. Het slachtoffer moest een programma op zijn computer installeren en vervolgens inloggen. Hierna maakte hij 13.000 euro over naar een zogenaamde ‘veilige rekening’. Er wordt nog geprobeerd het geld terug te halen.

Zoals de naam al doet vermoeden, doen de cybercriminelen zich bij helpdeskfraude voor als medewerkers van de technische- of anti-fraude afdeling van een groot bedrijf als bijvoorbeeld een bank of Microsoft. Slachtoffers worden veelal telefonisch benaderd, of krijgen een pop-up op hun computer met de mededeling om contact op te nemen met de helpdesk. De getoonde nummers zijn uiteraard nooit de echte nummers van de helpdesk, maar vaak een rare nummers die veelal leiden naar frauduleuze callcenters. In de meeste gevallen zijn deze callcentres actief vanuit lagelonenlanden als India. Vanuit deze callcentres wordt aan de lopende band helpdeskfraude gepleegd.